Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
ClausBP
Forum Begynder
Medlem: 05.Jul.2018
Land: Vejle
Status: Offline
Point: 18
|
Emne: Felt 'tælles' med i Diagram, feltet er Nul Sendt: 05.Jul.2018 kl. 07:17 |
Hejsa
Jeg har et Diagram som henter data fra fire rækker. Dato, Total, Done, To Do
Jeg ønsker at data området er tomt alt efter Dagsdato. dette fungere super i data området
Min formel: =HVIS(F$3<=IDAG();TÆL.HVIS('SP-Data'!$B$3:$B$300;"Done");"")
Udfordring: Mine data skal benyttes i et diagram hvor jeg kun ønsker visning hvis feltet er udfyldt. Jeg går ud fra at fejlen ligger i men formel ;"") til sidst, og diagrammet opfanger at feltet ikke er helt tomt så derfor sætter den diagrammet til nul på alle 'blanke' felter.
Her ønsker jeg at den ikke registrere noget i diagrammet når feltet er 'Blank'
PS. hvis jeg sletter min formel og feltet er Blank, så virker der perfekt.
Spørgsmål: Hvordan kan jeg benytte min formel og samtidig ikke have effekt i diagrammet?
|
|
|
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5470
|
Accepteret svar
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 12:41 |
Hvis du kan bruge den metode, så kan du faktisk gøre det endnu smartere, uden, at benytte 'Betinget formatering'.
Lav formlen, som du gjorde før, med #I/T fejlen. Formater cellen til, at have samme tekst farve som cellens baggrundsfarve (hvid) Dermed bliver alt i cellen, som standard, usynligt. Lav nu et bruger-defineret talformat i cellen (tryk [CTRL] + [1], mens du står på cellen), hvor du direkte sætter farve på tal, med sort, f.eks. således:
[Sort]#.##0
Bingo! Alle tal er sorte, og alt andet (inkl. fejl) er usynligt (hvidt)
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 05.Jul.2018 kl. 09:33 |
Diagrammer undlader celler med fejl, så derfor skal du fremtvinge en fejl, frem for blot lave en tom celle.
Prøv med:
=HVIS(F$3<=IDAG();TÆL.HVIS('SP-Data'!$B$3:$B$300;"Done");#I/T)
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
ClausBP
Forum Begynder
|
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 06:26 |
Hej Igen
Nu virker det i Diagrammet. Men i Data området, vises #I/T og ikke blank.
der er ikke em måde at få 'best of two Worlds'?
Altså at data området er blank og at diagrammet stopper med at tegne hvis blank?
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Online
Point: 5585
|
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 06:59 |
hvis.fejl(dinformel;"")
=hvis.fejl(HVIS(F$3<=IDAG();TÆL.HVIS('SP-Data'!$B$3:$B$300;"Done");#I/T);"")
den duer nok ikke da det ikke er en fejl. bare et forslag.
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 08:43 |
der er ikke em måde at få 'best of two Worlds'? |
Det umiddelbare svar er 'Nej'... ...men, du kan dog alligevel, hvis du indligger dine data til diagrammet i nogle skjulte celler, og henter data fra disse celler... ...men, til dit formål er det nok ikke særligt hensigtsmæssigt - så, jeg er bange for, at du må vælge.
|
|
|
ClausBP
Forum Begynder
|
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 09:47 |
Hejsa
Jeg fandt selv en løsning, måske den pæneste.
Jeg har nu lagt #I/T ind i falsk statementet. kopieret disse ud i alle kolonner.
Herefter har jeg oprettet en formateringsregel. Heri sættes feltet til Hvid tekst, hvis den ender i fejl.
Dette giver resultatet jeg søgte. Data området er blank hvis dato er større end dagsdato. Og Diagrammet udfylder kun til og med given dato.
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Accepteret svar
Sendt: 06.Jul.2018 kl. 12:41 |
Hvis du kan bruge den metode, så kan du faktisk gøre det endnu smartere, uden, at benytte 'Betinget formatering'.
Lav formlen, som du gjorde før, med #I/T fejlen. Formater cellen til, at have samme tekst farve som cellens baggrundsfarve (hvid) Dermed bliver alt i cellen, som standard, usynligt. Lav nu et bruger-defineret talformat i cellen (tryk [CTRL] + [1], mens du står på cellen), hvor du direkte sætter farve på tal, med sort, f.eks. således:
[Sort]#.##0
Bingo! Alle tal er sorte, og alt andet (inkl. fejl) er usynligt (hvidt)
|
|
|
ClausBP
Forum Begynder
|
Sendt: 10.Jul.2018 kl. 07:47 |
Det virker!
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 10.Jul.2018 kl. 08:38 |
|
|
|