Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optælling af lang varerliste

Besvar Besvar
Forfatter
LHS Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 3 timer 15 minutter siden
Status: Offline
Point: 1
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LHS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optælling af lang varerliste
    Sendt: 3 timer 8 minutter siden kl. 11:25
Hej med jer,

jeg sidder dagligt med en masse dimensioneringer af dele jeg skal bestille, dvs. at det udmunder i en laaaang lodret række med flere gengangere. Når jeg skal aflægge bestilling, ønsker jeg så en "indkøbsliste" hvor der står at jeg fx. skal have 5 stk. af den her specifikke type osv. Dvs. at jeg håber på at kunne få et skema der ser sådan her ud:

Vare A - 6 stk.
Vare B - 3 stk.
Vare C - 27 stk.

...men gerne uden at selv skulle skrive alle varenavnene, da der er mange + der løbende kommer nye. Så jeg håber at kunne finde en formel, der siger noget a la "hvis varen ikke allerede er noteret herover, så tilføj varen" - altså en 100% automatiske formler. Er dette noget I kan hjælpe med?

Mvh Line
Til top

Til top
H_sønderskov Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 18.Okt.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 159
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H_sønderskov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 36 minutter siden kl. 11:57
Hej
Der vil kan være nogle her der kan lave med en formel.
Men det bedste vil være at lave med VBA, så kan der være flere søge 
kolonner, f.eks en bolt med forskellige dim.
VH 
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 26.Apr.2024
Status: Online
Point: 140
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 45 minutter siden kl. 12:48
Hej Line 
Løsning er måske lige her. Det kræver en office 365.

Stil cursoren i et sted f.eks. E1, skriv : =GRUPPER.EFTER(A1:A6;B1:B6;SUM) tryk enter
Nu er listen i en blå firkant. vil du have dem ud til M1 gør følgende: makere data i firkanten og kopier dem, stil dig i M1 og højre klik indset ved at tryk på iconet hvor der er er skrevet 123 herover
Formlen kan udbygges så den kan mere men lad os starte her

Jeg har tidliger skrevet om denne funktion prøv at finde den.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Niels Krogsgaard Otten
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 21 minutter siden kl. 13:12
Har du flere kolonner der skal vises: Vare nr, Vare tekst, stk
Vist i 
Kolonne A Vare
Kolonne B Tekst
Stk. Kolonne C
Vare startende i række 2 og slut i række 999

Formel .  =GRUPPER.EFTER(A2:B999;C2:C999;SUM)

Niels Krogsgaard Otten
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 14 minutter siden kl. 13:19
Ups der hvor jeg har skrevet om emnet er Groupby virker på min 365
Niels Krogsgaard Otten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk