Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormler og tabeller

Besvar Besvar
Forfatter
Fnuggi Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 08.Dec.2010
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Formler og tabeller
    Sendt: 09.Dec.2010 kl. 13:33
Hej!

Først vil jeg lige skrive, at jeg ikke ved med 100 % sikkerhed, om jeg er gået ind under den rigtige kategori, men tager chancen.

For nogen måneder siden, startede jeg på VUC fjernundervisning i faget matematik, da jeg ikke er så stærk i det og vil lige ha det frisket op igen. Og så er jeg kommet til et par opgaver, som jeg godt nok har lavet på papiret, men kan simpelthen ikke få det til at fungere i Excel. Så jeg prøver, så godt jeg kan at skrive hvilke 2 opgaver det drejer sig om. Jeg bruger Excel 2010.

1. Den første opgave, omhandler rumfangsenheder. Selve tabellen er udfyldt nogen steder og jeg skal så selv skal regne de resterende felter ud. Men hvordan skriver jeg i tabellen, sådan så der f.eks. kommer til at stå "105 cl." til "10,5 dl., når formlen er "=105/10" og facit bliver til "10,5 dl.". Skal først skrive enhederne, INDEN jeg indskriver formlerne, eller hvad? Altså jeg vil gerne "kopiere" tabellen over i Excel. Den kommer nemlig med en fejlkode, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, når jeg prøver. Kan du/i hjælpe mig?

2. Den anden opgave omhandler om hastighed. Lad mig skrive, hvad den første opgave, lyder på: Find hastigheden (m. pr. sek.) for vinderen af 60 m. 60 m. er løbet på 7,5 sek. Så er det korrekt at formlen er "=60/7,5"? Og så lidt længere, i den samme opgave, at man skal forestille sig, at vinderen af 60 m. kunne holde sin hastighed over en lang strækning. Spørgsmålet er så: "Hvor mange m. kunne hun løbe på 1 min.?". Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan formlen skal skrives. Kan du/i hjælpe mig? 

Og så glemte jeg også lige at spørge om, hvordan man skriver en brøk i Excel og også potens og kvardratod?

Hvis der er mulighed for, at få et meget hurtigt svar, vil jeg blive meget glad. Opgaven skal godt nok først sendes på mandag, men kan godt li at sidde stille og rolig med det og lave det pænt og ordentligt.

Venlig hilsen
Fnuggi Smile 

Til top

Til top
Ozie Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger

Land: Danmark
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Dec.2010 kl. 15:18
Hej Fnuggi,

Vil lige hjælpe dig med 2'eren....:

Hvis vinderen har løbet de 60 meter på 7½ sekund, så det korrekt at sige 60/7,5 (resultatet giver 8 meter pr.sekund). For at finde hastigheden pr. time, skal du altså sige de 8 meter (pr.sekund) gange med 60 (så er du oppe på et minut) og gange med 60 (så er du oppe på 1 time). Dvs 8*60*60 = 28.800meter. Ved at dividere de 28.800 meter med 1000 (idet der går 1000 meter på 1 kilometer) får du hastigheden 28,8 km/t.

Men du skulle jo kun finde antal meter på 1 minut.... så du skal blot sige 8*60 (eller 60/7,5*60) hvilket giver 480 meter.

Håber du kan bruge det til at sætte det pænt op i din opgave Tongue

Mvh,
Ozie
Til top
Fnuggi Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Dec.2010 kl. 12:24
Hej Ozie!

Tusind tak for hjælpen, til spørgsmål 2. Kan du så også hjælpe mig, med spørgsmål 2?
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Dec.2010 kl. 17:12
@ Fnuggi
Hvis du går øverst her på siden og "Klikker" i logo'et kommer du til "Forsiden" for Excel-Regneark, og ude i venstre margen går du ned til "HJÆLP TIL......." Her er også hjælp til EXCEL Specialtegn, så her finder du også tegn for BRØK, POTENS & KVARDRATROD.Wink
Wiseguy.
Til top
Fnuggi Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Dec.2010 kl. 06:34

Godmorgen!

Nu har jeg lige været ude på forsiden, for at finde noget om hvordan jeg regner med potens og kvadratrod og også om hvordan man laver en brøk i Excel, men kan IKKE finde det. Er der andre, som kan hjælpe mig?!
Til top
Wiseguy Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 09.Mar.2010
Land: DK
Point: 204
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Dec.2010 kl. 11:08
Citat: Fnuggi Fnuggi skrev:

Godmorgen!

Nu har jeg lige været ude på forsiden, for at finde noget om hvordan jeg regner med potens og kvadratrod og også om hvordan man laver en brøk i Excel, men kan IKKE finde det. Er der andre, som kan hjælpe mig?!
Godmorgen Fnuggi !
Jeg har et nyt bud til dig, men jeg har ikke studeret det nærmere, det må du så gøre.Wink

Wiseguy.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk