Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Peter Jensen
Forum Begynder
Medlem: 18.Nov.2013
Status: Offline
Point: 19
|
Emne: arbejdsårs- og freeze problemer Sendt: 27.Mar.2014 kl. 10:45 |
Hej alle, 1) Er det muligt at indsætte et helt arbejdsår i en række i excel? Sådan at hver dato får sin egen celle, og lørdag, søndag og helligdage ikke er med. Jeg tænker man måske kunne skrive en formel i den første celle og så trække den mod venstre indtil man havde et helt år? 2) Der ud over vil jeg hører om det er muligt at freeze 3 rækker og 3 kolonner samtidigt? jeg kan få den til at fryse enten 3 rækker eller kolonner, men ikke alle 6 samtidigt - er der nogen som har en løsning på det? På forhånd tak for hjælpen Mvh Peter
|
 |
|
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5479
|
Sendt: 27.Mar.2014 kl. 11:56 |
Spørgsmål 1 kræver, at du har en funktion, der kan finde ud af, hvorvidt en dato er en helligdag eller ej... Der findes flere af den slags funktioner rundt omkring på nettet, men de kræver, at du har mod på lidt VBA og at indbygge funktinen i dit regneark?
Spørgsmål 2 er straks lettere...
Ønsker du af fryse tre rækker, stiller du markøren i celle A4 og vælger 'Frys ruder'. Ønsker du af fryse tre kolonner, stiller du markøren i celle D1 og vælger 'Frys ruder'. Ønsker du af fryse både 3 rækker og kolonner, så skal markøren stå i celle D4, når du vælger 'Frys ruder'.
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 27.Mar.2014 kl. 15:33 |
Mange tak for løsningen til spg 2! Jeg har masse af mod på VBA, men dog minimal kendskab til det :-)
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 28.Mar.2014 kl. 15:17 |
Kan du give et lille hint til hvor jeg kan finde/læse om VBA, så jeg kan forsøge mig lidt frem? på forhånd tak for hjælpen 
|
 |
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Point: 5615
|
Sendt: 28.Mar.2014 kl. 15:28 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 10:40 |
mange tak for hjælpen! Det er lige hvad jeg har brug for. Jeg har dog lidt problemer med helligdags formularen. Excel skriver "#NAME?" - skyldes det at jeg ikke bruger dansk excel, og derfor skal skrive en anden formula en "=helligdagsNavn(E5;0;0)"? På forhånd tak for hjælpen
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 10:51 |
Hej Peter,
Jeg gætter på, at det er fordi, du ikke har makroer aktiveret: www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Aktivering/ www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Aktivering/
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 11:24 |
Hej Excelgaard, Jeg har fulgt guiden til aktivering af makroer, og den stod allerede korrekt. Har du andre ideer til hvorfor det ikke virker?
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 11:55 |
Andre forslag kunne være, at du enten har lagt funktionen i et forkert modul, eller har gjort funktionen eller modulet 'Private', eller???
Ja, eneste måde at se, hvad der går galt er vel, at du uploader dit regneark, så vi kan se det...
|
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 12:51 |
Hej, jeg har vedhæftet arket her Håber du/I kan finde en løsning Mvh Peter
|
 |
Bjarnehansen
Platin bruger
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 13:15 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 13:28 |
Hej Bjarne, Tak for uploadede fil! Kan du prøve at forklare mig hvad du har gjort for at få det til at virke? Det er en formula som vil være dejlig at kunne bruge i fremtiden :-) Mvh Peter
|
 |
Bjarnehansen
Platin bruger
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 13:44 |
Du skal gå ind i udvikler og der klikke på visuel basic der kan du så se de moduler du har lagt der manglede du at ligge modulet helligdagsnavn ind ellers har jeh ikke lavet noget om på dit ark men du manglede den makro der skal finde helligdagen.
|
|
 |
Bjarnehansen
Platin bruger
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 13:59 |
det er selvfølgelig en funktion jeg mener at du skulle ligge ind i et modul som du så kalder med =helligdagsnenavn() håber det hjælper dig ..
|
|
 |
Peter Jensen
Forum Begynder
|
Sendt: 31.Mar.2014 kl. 14:23 |
Hej Bjarne, mange tak for hjælpen - jeg fik lavet et nyt modul og kopierede din kode der ind, og nu virker det hele! Så blev jeg også lige lidt klogere på hvad makroer er for en størrelse  Mvh Peter
|
 |
sorensen
Guld bruger
Medlem: 19.Okt.2012
Point: 516
|
Sendt: 03.Apr.2014 kl. 16:28 |
Kan du ikke bruge formlen ARBEJDSDAGE? i a1 skriver du første arbejdsdag i året i b1 =ARBEJDSDAG(a1;1;'Helligdage'!$A:$A)
i arket "Helligdage" skriver du i kolonne a de dage i året, der ikke skal med udover lø + sø, altså påske, pinse o.s.v.
|
 |