Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKæder via Sharepoint

Besvar Besvar
Forfatter
Rosenvold Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 12.Jun.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Kæder via Sharepoint
    Sendt: 12.Jun.2014 kl. 10:29
Jeg håber, der er én her, der kan hjælpe mig. Jeg arbejder i Excel 2010 og Sharepoint på mit arbejde, men jeg har problemer med kæder mellem de Excel-mapper, jeg bruger til daglig. Vi kan kalde dem Mappe A og Mappe B.

Jeg vil have Mappe A til at hente data fra Mappe B. De ligger i samme mappe på Sharepoint, så jeg angiver blot [MappeB.xlsx] og arket osv. Det virker fint.

Men lige så snart jeg gemmer, lukker og åbner Mappe A op igen er linket ændret til "http://arbejdsplads.dk/Økonomi/[MappeB.xlsx]" - altså med den fulde http-adresse foran. Det giver en #VÆRDI!-fejl i cellen, som dog kan rettes let ved at fjerne hele http-adressen, så der igen kun står [MappeB.xlsx]. Men det er ikke særlig hensigtsmæssigt at skulle lave Søg og Erstat 2-3 steder hver gang jeg åbner mine daglige mapper.

Er det Sharepoint eller Excel, der fremprovokerer fejlen? Kan jeg rette en indstilling, så Excel bedre forstår at de to mapper faktisk ligger i samme rodmappe på netværket, og ikke behøver tilgåes via http-adressen? Eller er der en anden måde at få denne kæde til at fungere på?

På forhånd tak, og beklager hvis dette viser sig at dreje sig mere om Sharepoint end Excel :)
Til top

Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2014 kl. 11:22
Jeg kender ikke så meget til Sharepoint, men jeg tror, at fejlen ligger hos Excel, der opfatter en Sharepoint placering som en URL.

Mulige løsninger kunne være:

- Opret et netværksdrev (bogstav) til stien, hvor dine Excel-filer ligger.
- Opret navne til det andet regneark i det første regneark - Excel forstår navne til URL-filer.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Rosenvold Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2014 kl. 12:21
Tak for svaret. Jeg er ikke helt sikkert på hvad du mener med at "oprette navne"?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2014 kl. 12:25
I min XL2013 er der på fanebladet 'Formler' en knap, der hedder 'Navnestyring'.

Her kan du oprette navne til eksterne regnearksfiler, også selvom de ligger på en URL (http://)
Til top
Rosenvold Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Jun.2014 kl. 10:30
Det lyder som det helt rigtige tip. Desværre kan jeg ikke sætte navne på et højere niveau end Projektmappe. I F1-hjælp kalder de det "globale projektmappeniveau", men jeg kan ikke få andre mapper til at erkende de navne, jeg definerer. Gør jeg noget galt? Måske skyldes det at jeg bruger Excel 2010 og så må jeg jo bare bide i det sure æble og få svejset mine mapper sammen.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Jun.2014 kl. 11:09
Du skal heller ikke sætte navne på et højere niveau end Projektmappe - disse navne skal blot linke til dine eksterne regneark...

...jeg ved, det virker, for jeg bruger det tit og ofte - osse til regneark, der ligger på en URL.

Nu er det lidt svært, at give dig konkret hjælp, da du ikke skriver, hvordan du henter data fra Mappe B over i mappe A.

Hvis du benytter =LOPSLAG(), så kan du f.eks. benytte navnet til den eksterne Excel-fil som opslagstabel - osse selvom det er en URL til en regnearksfil - et trick, jeg har benyttet mig utroligt meget af i tidernes løb Smile
Til top
Rosenvold Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Jun.2014 kl. 13:05
Jeg bruger hovedsageligt =SUM.HVISER() til at hente løndata eller opgavedata for medarbejdere, der er opstillet som "Regnskab" eller "Jura" f.eks.

Jeg kan godt definere et navn, som så dækker de data, jeg vil kunne hente fra, men når jeg åbner en anden mappe findes de navne ikke under "Brug i formel", der skulle give mulighed for at indsætte navnet.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk