Jeg gætter på at jeres XAL-data ligger på en SQL-server?
Så, der er to muligheder, som umiddelbart begge virker meget lette, da Excel er som skabt til at hente data fra en SQL-server.
Det lyder som om, at det blot er adressen til jeres nye server, som skal ændres i VBA-koden i jeres regneark, da jeg umiddelbart gætter på, at I ikke har ændret server adgangsnavn og adgangskode.
Kig i VBA-koden og find der, hvor adressen til jeres gamle SQL-server bliver defineret (sandsynligvis i en konstant i toppen af et modul).
Hvis VBA-koden er låst, så lav, som du selv er inde på et nye regneark, med en lille VBA-kode til at hente de data som I skal bruge.
Denne sidste løsning kræver dog samtlige login informationer, og ikke kun server adressen - har I disse informationer?
Desuden skal I kende de SQL-tabeller, og afgrænsninger, som skal laves opslag på.
Den første løsning er nok, at foretrække, men er VBA-koden låst, så skal I først have låst VBA-koden op.
Hvis I ikke har koden til at låse dette op, så findes der flere forskellige værktøjer til dette rundt omkring på nettet.
Jeg selv benytter denne:
http://www.LostPassword.com/ Men, bottomline: I skal ind i koden og ændre adressen til jeres nye SQL-server.