Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMaster og slave workbook

Besvar Besvar
Forfatter
Peter Jensen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 18.Nov.2013
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Emne: Master og slave workbook
    Sendt: 18.Nov.2013 kl. 15:30
Hej alle,

i forbindles med et projekt har jeg brug for at lave en form for master og slave workbook.

Det jeg eftersøger er en måde hvorpå fx. A kolonen i min slave workbook henter info fra A kolonen i min master workbook. Hvis det er muligt ville de være optimalt hvis A kolonen i slave workbook'en er "låst" så man kun kan kan ændre den ved at ænder i A kolonen i master workbook'en. 

I realiteten skal der være mange slave workbooks med mange forskellige placeringer (dog på samme harddisk) som er tilknyttet det samme master workbook.

Er der nogle excelhajer, som har lavet noget lign./ved om det kan lade sig gøre/har imput, så skal I være mere end velkommende!!

Mvh.

Peter
Til top

Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Medlem: 19.Okt.2012
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Nov.2013 kl. 15:38
Du stiller markøren i celle a1 i "slavearket" og skriver et lighedstegn. Derefter markerer du a1 i "masterarket" og trykker enter.
Nu kopierer du celle a1 i slavearket til hele kolonne a.
Du tillader redigering af kolonnerne b:zz (eller hvor mange kolonner du nu har) i slavearket og derefter låser du arket.
Nu kan man redigere i slavearket undtagen kolonne A, som henter data fra masterarket
Til top
Peter Jensen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 18.Nov.2013
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Nov.2013 kl. 16:06

Mange tak for det hurtige svar!

Men hvordan tillader jeg redigering af kolonnerne B:Z? Jeg kan umiddelbart kun finde ud af at låse hele arket.

Mvh

Peter
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Medlem: 19.Okt.2012
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Nov.2013 kl. 17:14
Det kommer lidt an på hvilken version af Excel, du har.
I Excel 2010 er det på fanen gennemse. Her kan du vælge "tillad brugere at redigere områder", derefter tryk på "nyt" og så i "Refererer til celle"  skriver du B:ZZ
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk