Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dobbelttjek af dato

Besvar Besvar
Forfatter
MaiE Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 30.Mar.2025
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaiE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dobbelttjek af dato
    Sendt: 30.Mar.2025 kl. 13:08
Hej. 
Jeg er gået fast i udførslen af en idé. 
Jeg har en idé om, at man kan "noget"- men jeg kan ikke få det til at lykkedes.
Jeg er ved at arrangere en byfest.
Jeg har en liste med områdenavne og en liste med datoer for, hvornår vi har råderet over de respektive områder.
Nu er jeg ved at lave et overblik over, hvad der sker hvornår - hvor jeg: vælger område fra områdenavne  drop down) og en ønsket dato for get in. 
Mit ønskescenarie er: hvis ønske for get in dato er før området overtages, vil det blive markeret med en anden farve.
Det er ene og alene for at undgå manuelt dobbelttjek. 
Giver det mening overhovedet? 

Kan kan få brustykker til at lykkedes - men- jeg mangler lidt hjælp til at få det gennemarbejdet.

// 

Til top

Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 26.Apr.2024
Point: 251
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Mar.2025 kl. 12:57

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Niels Krogsgaard Otten
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Mar.2025 kl. 15:36
Hej,
Farve styring af celler kan styres via " betinget formatering."
Formateringen kan laves både et alm excel fil og via VBA kode i xlsm filer.
Laves det i alm excel fil, følger formateringen med når data flyttes / kopieres. Det kan drille lidt. Derfor kontroller at dine områder er opdateret i "betinget formatering - Administrer regler - Dette ark". Her se efter kolonne teksten  "gælder for" kun for de områder du har designet det for, er med. Her er det =$C$6:$C22. 
En fejl vil kunne se sådan ud.  =$C$6:$C22;$I$32:$I$34 og skal rettes tilbage til det man nu ønsker f.eks.: =$C$6:$C22
Niels Krogsgaard Otten
Til top
MaiE Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaiE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Apr.2025 kl. 06:55
Tusinde tak for din hjælp. 

Jeg var gået helt kold - fordi jeg fik det gjort mere komplekst end hvad godt er. OG manglede 1-tallet i =Hvis(D6<=E6;1)
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvordan excel kigger på de rigtige områder+dato. Men det er skal jeg ikke forstå. 
Endnu en gang tak  Big smile
Til top
MaiE Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaiE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Apr.2025 kl. 08:34
Det virker stadig ikke helt. Excel kigger ikke på de rigtige datoer... 
Jeg har vedhæftet min skabelon - i det tilfælde af, at du har tid til at kigge på det Embarrasseduploads/3133/Byfest_Excel_2025.xlsx
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16 timer 7 minutter siden kl. 08:20
Hej MaiE
Tak for excel fil. Jeg har set den igennem. Det ligner mange filer hos mange, godt gået. Brugbar og løser en bestemt opgave. 
Du skriver at der er noget med en dato, men hvilken og hvordan ønsker du det at det skal virke?
Farve formateringen er stukket lidt af og kan optimeres, når jeg ved hvordan det skal virke.
Alle filer kan forbedres. 
Denne fil har potentiale til at blive meget meget mere sikker og brugervenlig og spare mange fejl. Ved små ændringer. Det basale skal rettes til først. 
Niels Krogsgaard Otten
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk