Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketOpslag med 2 kriterier og finde mindste værdi

 Besvar Besvar
Forfatter
lasseholm Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Mar.2013
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Opslag med 2 kriterier og finde mindste værdi
    Sendt: 21.Mar.2013 kl. 11:52
Hej kyndige eksperter

Jeg sidder med et excel-ark, hvor jeg ønsker at opslå en værdi med udgangspunkt i 2 kriterier.

Jeg har forsøgt mig med SUM.HVISER, problemet er bare at der er flere celler der opfylder mine 2 kriterier, og derfor returnerer den summen af disse celler, i stedet for at tage den mindste værdi.

I mit konkrete eksempel arbejder jeg med batchnr. for en produktion i kolonne 1, handling i batch-produktion i kolonne 2, og tidspunkt for afsluttet produktion i kolonne 3. Der er bare flere ens handlinger (eller ens tekster) i samme batchnr. og jeg skal bruge det tidligste tidspunkt der kan slåes op for samme handling indenfor et batchnr.

Jeg har opstillet et simpelt eksempel med nogle kriterier med angivelse af ønsket udbytte. I eksemplet har jeg forsøgt at smide en HVIS-formel ind i en HVIS-formel, hvor hvis den første HVIS-formel er SAND, skal den tage den anden HVIS-formel og returnere mindste-værdi af de celler der opfylder kriteriet.

Her er en forsimplet problemstilling jeg har forsøgt at løse:
uploads/814/Problemstilling.xlsx

Håber I kan hjælpe - har brugt 4 timer på det pt uden en løsning.

Hilsen
Lasse
Til top



Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 13:50
Det bliver betydeligt lettere hvis du laver en hjælpekolonne, f.eks D, Hvor du skriver i D2: =HVIS(OG(E$2=A2;F$2=B2);C2;"") og kopierer i hele kol D (Hvis det ikke må være synligt kan du jo flytte denne kolonne til ZZ eller til Ark2)
I din resultatcelle: =MIN(D2:D7)

Uden hjælpekolonne er du vist ude i en VBA-løsning
Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Mar.2013 kl. 16:09
En formel metode kunne være
eng =MIN(IF(A2:A7=E2;IF(B2:B7=F2;C2:C7;"");"")) men når formlen skrives, så hold ctrl og shift kapperne ned mens du trykker enter.
Beklager engelsk formel, sidder på arbejde, men se vedhæftet.
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 12:14
Eller en ikke-matrix formel:

=INDEKS(C2:C7;SAMMMENLIGN(E2&F2;INDEKS(A2:A7&B2:B7;0);0))

Hans
Til top
lasseholm Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Mar.2013
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Mar.2013 kl. 16:05
Hej rassten

Det virker, endelig. Du er genial. Kunne ikke få det til at virke til at starte med, indtil jeg fandt ud af at jeg skulle trykke Ctrl-Shift-Enter, efter jeg havde indsat formlen.

Mange tak for hjælpen. Kan du advisere mig om hvordan jeg giver dig point for svar?

Sorensen - tak for dit input også. raasten får pointene, da hans svar var lettest for mig at anvende.

God weekend til jer begge.

Hilsen
Lasse
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk