Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketProcentberegning

 Besvar Besvar
Forfatter
zool2201 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 29.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Procentberegning
    Sendt: 29.Mar.2013 kl. 16:23
Jeg ved ikke om det er mit excel der vrøvler, men har arbejdet i mange år med excel, men kan ikke få det til at makke ret nu.
 
Det er excel 2003 jeg skal blot have excel til at foretage en simpel beregning i procent.
 
Jeg har f.eks. i cellerne c3 til c11 nogle alm indtastningsceller. I c12 skal jeg have resultatet af ovenstående celler c3 til c11 men der skal i resultatet på c12 inkluderes en procentsats som defineres fra c1. Jeg har forsøgt med =SUM(c3:c11)*c1, jeg har forsøgt med mange forskellige metoder men kan ikke få resultatet korrekt. Hvad gør jeg forkert?
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5418
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Mar.2013 kl. 20:03
Tja, lidt svært, at "se", hvad der sker ud fra din beskrivelse, men et par gæt kunne være:

- Enten skal du formaterer procent cellen som procent (indtastning)
- Eller, du skal dele tallet i procentcellen med 100

Er det ikke nogen af dem, så er du nødt til at beskrive, hvilket resultat din celle giver, og hvilket resultat den reelt skulle give...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
zool2201 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 29.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Mar.2013 kl. 21:02
I celle C1 skriver jeg fast en procentsats (det kunne have været en hvilken som helst celle), I cellerne C2 til C11 indtastes forskellige beløb. I cellen C12 laver jeg så en Autoberegning (Autosum) af C2 til C11, men der skal tillægges procentsatsen i celle C1.
Når jeg benytter formlen =SUM(c2:c11)*c1 får jeg et resultat der hedder 6,00 (jeg har så f.eks. skrevet 200 i en af cellerne c2 til c11)
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Mar.2013 kl. 06:30
=SUM(C2:C11)*(1+C1)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk