Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketCelle til at bestemme om jeg skal +-/*

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Langvad Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Celle til at bestemme om jeg skal +-/*
    Sendt: 31.Mar.2013 kl. 15:23
Kan jeg ved at skrive +-/* i en celle, bruge en formel der sidder det ind i en anden formel så at jeg selv fra gang til gang kan bestemme hvad der skal gøres?

Dennis
Til top



Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Mar.2013 kl. 20:25
Her er lidt du kan lege med.

Hans

Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Mar.2013 kl. 20:27
Ja, du kan...

Nu fremgår det jo ikke, hvor kompleks din formel er, men, hvis du har et tal stående i celle A1 og et andet tal stående i celle C1, og cellen, hvor du bestemmer dit regnetegn er celle B1, så er formlen denne:
=VÆLG(MIN(3;KODE(B1)-41)+MAKS(0;KODE(B1)-46);A1*C1;A1+C1;A1-C1;A1/C1)
Du kan selv indsætte din egen formel i de fire valgmuligheder, ligesom du selvfølgelig skal indsætte de celle referencer, du har i dit eget regneark..
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Mar.2013 kl. 20:33
Fejl i foregående. Prøv denne i stedet for.

Til top
Dennis Langvad Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Apr.2013 kl. 20:06
Super.

Det er en lille lomme regner til min datter. (8 år) så jeg vil gerne lave noget hvor hun også lige som for en forklaring og øvelse i det hun skriver ind.

Tak for hjælpen begge to.

Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Apr.2013 kl. 11:35
Her lidt forklaring til den fil jeg har uploadet:

I de gule celler (C6 og E6) kan du indtaste to tal som kan lægges sammen, trækkes fra hinanden eller udføre en række andre regneoperationer på.

Celle D6 og F6 indeholder formler der (og det er vigtigt) ikke må overskrives. Du kan overveje at beskytte arket og så blot lade de to celler C6 og E6 være ubeskyttede (åbne for indtastning).

Tryk på pilen (i celle D6) for at vælge regneoperation. Der er selvfølgelig de helt normale fire, plus, minus, gange og division (+ - * /) men herudover er der mulighed for at lave potensopløftning (^) og de logiske tests lig med, større end, større end eller lig med, mindre end, mindre end eller lig med og forskellig fra (=, >, >=, <, <=, <>).

De fire almindelige regningsarter (+ - * /) skulle være lige til. Indtast relevante værdier i C6 og E6 og vælg regneoperation.

Vedrørende potensopløftning og logiske tests nævnes:
Hvis du for eksempel indtaster 2 i både C6 og E6, trykker på pilen og vælger > så skulle du få resultatet FALSK (hvis du bruger dansk Excel). Prøv at trykke på pilen igen og vælg nu >= i stedet for >. Giver resultatet mening?

Som et andet eksempel, prøv at indtaste 5 i C6 og 2 i E6. tryk på pilen og vælg ^, altså 5 i anden.
Passer resultatet? Prøv at ændre tallet i C6 til 25 og tallet i E6 til 0,5, altså 25^(0,5) hvilket er det samme som kvadratroden af 25. Bemærk her, at du ikke må indtaste 1/2 i stedet for 0,5 da Excel så opfatter det som en dato. 

Et sidste eksempel. Antag at du skal teste om 4^5 er større end 5^4, altså om fire i femte potens er større end fem i fjerde potens. Her kan du indtaste =4^5 i celle C6 og =5^4 i celle E6 og vælge operatoren >. Lighedstegnet skal med her i C6 og E6 fordi der er tale om formler som Excel først skal udregne inden sammenligningen ">" kan udføres. Hvad sker der, hvis du ændrer C6 til 6^5 og E6 til 5^6.

Mon ikke det er tilstrækkeligt til at komme igang?

Hans

Til top
Dennis Langvad Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2013 kl. 21:19
Her er hvad jeg har lavet.
Min drøm er at lære at lave Macroer, for hold K... det tager tid at side og skrive det hele ind Shocked
Til top
Dennis Langvad Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 31.Mar.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2013 kl. 21:25
Tak for forklaringen Hans.
Det er ikke fordi dit ark ikke er fint men fordi jeg endlig laver den til at min datter har mulighed for at få støre forståelse for hvad der sker når hun laver et regnestykke. Hun er 8 år og går i 2. kl. 
Så potens og opløftning, venter jeg lige et par år med.

Mit næste projekt kunne være klokken.

fra viser til digitalt og omvendt Clap
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk