Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHvem kan hjælpe Ole Cykelsmed?

 Besvar Besvar
Forfatter
natkatten Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Jul.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvem kan hjælpe Ole Cykelsmed?
    Sendt: 05.Jun.2013 kl. 18:33
Jeg vil da også godt bidrage med en lille udfordring til vel nok den mellemøvede.

Det handler om, at Ole sælger cykler mv. i sine forretninger rundt omkring i landet. Og han skal have hjælp til at lave forskellige opgørelser af, hvor meget og hvad han sælger. Han har problemer med at lave de formler i Excel, som kan opgøre følgende:

Det samlede salg i januar måned i alle forretninger
Salgsprisen på cykler solgt kontant i Vejle
Salsgprisen på cykler solgt kontant i alle forretninger undtagen i Kbh
Salgsprisen på alt undtagen cykler solgt alle steder i hele perioden
Salgsprisen på scootere solgt alle steder i januar og februar måned

Se mere i denne fil:

Til top



Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Jun.2013 kl. 12:53
God udfordring!
Der må da være en eller flere derude der har lyst til tage den op. 
Hans

Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jun.2013 kl. 07:35
Jeg synes ikke natkattens udfordring skal efterlades helt uden reaktioner, så derfor et lille indlæg fra mig, hvor jeg så også får mulighed for at give et par kommentarer til formler der kan summere under betingelser.

Hans


Til top
natkatten Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Jul.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jun.2013 kl. 19:58
Selv om Hans jo ikke lige var i den umiddelbare målgruppe for denne udfordring, så er der noget at lære for andre ved at kigge på nogle af de mange måder, denne lille udfordring kan løses på. Selv om der er tale om et fabrikeret eksempel, så er indholdet karakteristisk for mange af de spørgsmål, som dukker op i dette forum og i f.eks. Eksperten.

På mit arbejde kender jeg en del, der som absolut udgangspunkt vil løse udfordringen ved at lave en pivottabel. Og dette er da også en udmærket måde hurtigt at få f.eks. sammenstillet og summeret data. Men det er langt fra den eneste måde, og i nogle tilfælde kommer pinvottabellerne til kort (det skal siges at jeg primært arbejder med Excel 2007, og derfor ikke for alvor har sat mig ind i de muligheder Powerpivot giver i 2010 og 2013).

Min personlige favorit er SUMPRODUKT, som er en slags schweizerkniv til denne og mange andre udfordringer. Men f.eks. vil de nok lidt lettere tilgængelige SUM.HVIS og SUM.HVISER kunne benyttes i stedet for SUMPRODUKT i mange situationer.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk