Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSuper Bowl Sunday

 Besvar Besvar
Forfatter
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Emne: Super Bowl Sunday
    Sendt: 05.Mar.2015 kl. 14:32
Jeg har gennem de sidste par år (Exclamation) gået og vendt tilbage til en regnearksformel, som jeg har gået og leget med...

...nemlig, en formel, der ud fra et givent årstal kan give datoen for 'Super Bowl Sunday'.

Formelen kan ikke laves med et hav af =HVIS() sætninger, da der dels er en begrænsning på antallet af =HVIS(31), og vi er efterhånden nået til Super Bowl 50.

Desuden vil en simpel afgræsning på =HVIS(Årstal) ikke være fremtidssikret...

Og, gennem årene har 'Super Bowl Sunday' skiftet mellem 2. søndag i januar, til 3. søndag i januar og 4. søndag i januar - og, nu er det 1. søndag i februar...
...og, desværre har dette hoppet frem og tilbage, så man ikke engang kan lave afgrænsering på tidsrum!

Og, bare for at gøre det mere besværligt, så har Super Bowl endda også i nogle år langt den 5. søndag i januar, da der skulle være et bestemt tidsrum til enten slutspilskampen, eller...  til... TV-stationernes programtider!!!

Så, datoen har gennem årene lagt fra så tidligt som 9 januar til så sent som 7. februar!

Men, nu tror jeg efterhånden jeg er ved at have fundet 'De Vises Sten' Cool

Men, det kunne være interessant, at se om andre kan komme med et bedre bud?

Hvem kan komme op med den korteste formel for at finde frem til datoen for 'Super Bowl Sunday', udfra et givent årtal (celle A1)?

Jeg regner med, at offentliggøre min egen formel med min april-opdatering til mit website, så I har en lille måneds tid til at regne den ud Tongue

Er der nogen, der kan komme op med en bedre formel end jeg, så får I selvfølgelig fuld kredit for dette på mit website Thumbs Up

Happy formula hunting Question
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Apr.2015 kl. 07:58
Heh, heh - ja, det var ikke mange forslag, der kom til denne lille udfordring  Shocked

Men, jeg medgiver også, at løsningen er lidt 'omstændig' (i hvert fald min løsning).

Som lovet, har jeg lavet en lille artikel omkring dette, med et par løsningsforslag, som man kan vælge i mellem, alt efter sit 'temperament'  Wink

www.excelgaard.dk/Bib/Super%20Bowl/Sunday/ www.excelgaard.dk/Bib/Super Bowl/Sunday/
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk