Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketØkonomiprogram

 Besvar Besvar
Forfatter
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Emne: Økonomiprogram
    Sendt: 05.Jan.2017 kl. 11:27
Go' arbejdslyst Thumbs Up
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top



Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Jan.2017 kl. 11:12
Smile Nu skal der arbejdes!
Thumbs UpHug
//Bjarne
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2017 kl. 14:42
Jeg går ud fra, at du har hentet det regneark, hvor jeg har omdøbt kodemodulerne?

Du omdøber ark-modulerne på samme måde, som du omdøber kodemoduler.

Se evt., hvordan man gør, ved at kigge på punkterne 7-11 i denne lille vejledning:
www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Indsaet/ www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Indsaet/
...hvor der også er en lille GIF animation, der viser fremgangsmåden.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2017 kl. 14:13
Hej EXCELGAARD, Smile
Har haft nogle problemer med at vende tilbage idet min Outlook er gået ned, så jeg hverken kunne modtage eller sende mails. Har endelig redt trådene ud og kan bruge tiden mere konstruktivt.
Er begejstret for dine forslag som jeg meget gerne vil drage nytte af. Thumbs Up
Men da jeg aldrig har anvendt disse eller forstået hvordan man ændre / omdøber kodenavne har jeg brug for vejledning. Confused
Du skriver, at f.eks. mit faneblad, "Budget", har kodenavnet 'Ark2". og

Dette burde jeg f.eks. omdøbe til 'SWS_Budget, så man hurtigt i VBE (Visual Basic Editor) kan se, at dette drejer sig om et 'Special Wordsheet' (SWS), og at indholdet af det er 'Budget'.
Og, alle de steder i mine koder, hvor jeg henviser til arket, med noget i retning af: Skal jeg benytte i stedet kodenavns henvisning:
 
Du skriver mere;
På den måde kan gør du, dels, din kode meget hurtigere, dels, udluser langt de fleste af 'brugerfejl'.

Ja, faktisk vil din kode virke, selv hvis brugeren, f.eks. omdøber fanebladet til f.eks. at hedde 'Mit Budget', da alle henvisninger foregår til kodenavnet, og dermed er ligeglad med, hvad arket hedder i brugerfladen (endnu en fejl udluset). Thumbs Up

Og, da kodenavne af VBA altid opfattes som tilhørende samme projekt, så undgår jeg alle fejl, der måtte opstå, hvis der er flere regnearksfiler åbne på samme tid (f.eks., hvis et af de andre regnearksfiler også har et faneblad, der hedder 'Budget', og denne fil undervejs er blevet den aktive workbook - dette undgår jeg med denne metode).
Jeg kan se fordelene ved dine forslag og som sagt vil gerne bruge det både når det gælder omdøbe moduler og SWS_XXX. Lamp
Håber du vil give mig en vejledning om hvordan og hvor jeg kan omdøbe? Big smile

Tak på forhånd og forsat godt nytår. Party

 


//Bjarne
Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Dec.2016 kl. 12:44
Du må virkelig have fået en hel del Substral (læs jordforbedring) som barn med det du kan.Big smile
Kan godt se hvad du mener så....
Dine forslag og min viden skal på en eller anden måde sættes i gang snarest.
Det vil nok gå nogen tid før jeg bliver færdig men er på vej.
 
Godt nytår og tak for al din hjælp som jeg sætter stor pris på!
 
 
//Bjarne
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Dec.2016 kl. 17:06
Jeg har omdøbt dine module i dette regneark:

/uploads/732/Privat%C3%B8konomi_2016.xlsm" rel="nofollow">uploads/732/Privatøkonomi_2016.xlsm

...så kan du jo selv omdøbe kodenavnene til dine worksheets Geek
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Dec.2016 kl. 16:51
Du har da i det mindste et stel nummer, hvilket tyder på (h)jern(e)...
...med alt det jord, jeg har i hovedet, har jeg kun fået tildelt et matrikel nummer LOL

Jeg mener, at f.eks. dit faneblad, "Burget", har kodenavnet 'Ark2".
Dette burde du f.eks. omdøbe til 'SWS_Budget, så man hurtigt i VBE (Visual Basic Editor) kan se, at dette drejer sig om et 'Special Wordsheet' (SWS), og at indholdet af det er 'Budget'.

Og, alle de steder i dine kode, hvor du henviser til arket, med noget i retning af:
Sheets("Budget").Select
benytter du i stedet kodenavns henvisning:
SWS_Budget.Select
På den måde kan gør du, dels, din kode meget hurtigere, dels, udluser langt de fleste af 'brugerfejl'.
Ja, faktisk vil din kode virke, selv hvis brugeren, f.eks. omdøber fanebladet til f.eks. at hedde 'Mit Budget', da alle henvisninger foregår til kodenavnet, og dermed er ligeglad med, hvad arket hedder i brugerfladen (endnu en fejl udluset).
Og, da kodenavne af VBA altid opfattes som tilhørende samme projekt, så undgår du alle fejl, der måtte opstå, hvis der er flere regnearksfiler åbne på samme tid (f.eks., hvis et af de andre regnearksfiler også har et faneblad, der hedder 'Budget', og denne fil undervejs er blevet den aktive workbook - dette undgår du med denne metode).

Alle dine kodemoduler kunne du f.eks. omdøde til 'VBA_Januar', 'VBA_Februar', o.s.v, så man ved, at modulet indeholder VBA kode, der er gældende for den pågældende måned, fremfor 'Module1', 'Module2', o.s.v.

Håber det gav mening (husk, jeg har kun matrikel nummer, så jeg er ikke så go' til at trykke mig ud Smile)
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Dec.2016 kl. 14:50
Hej EXCELGAARD,
Tak for de pæne ord og din hurtige response. Embarrassed
 
Vil heller end gerne gøre brug af dine anbefalinger.
Du skriver; Navngivning af mine moduler, herunder navngivning af kodenavnene på mine faner.
Det troede jeg at jeg havde.?
Kan du ikke give mig et eksempel på det du mener? Husk mit 'stel nr.' er ret lavt Wink
//Bjarne
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Dec.2016 kl. 14:09
Rigtigt godt arbejde der, Bjarne Clap
Og, jeg kan lide måden, du opbygger din VBA-kode på: Struktureret og vel-dokumenteret Thumbs Up

Kort sagt: Flot!

Det virker fint i min XL2013, men der er en del faldgrupper i din VBA kode, som du bør optimere.

Et eksempel din navngivning af dine moduler, herunder navngivning af kodenavnene på dine faner.
Disse bør først og fremmest tydelig navngives, så det fremgår, hvad de indeholder.
Dernæst bør du henvise til dine faner med kodenavne fremfor arknvne.

Hvis du ændre alene disse to ting, tror jeg, du kan forhinre fejl med op til 95%!

Fejl, der typisk vil kunne opstå, hvis man har andre Excel ark åbne samtidigt med dit økonomiprogram.

Men, igen: Flot stykke arbejde.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Dec.2016 kl. 11:44

Håb om nogen vil afprøve mit Økonomi program i Excel 2016:

 

Den 3. 12. 2015 skrev jeg her i forummet at, jeg havde behov for hjælp med en formel i mit dengang (Privatregnskab). Det har vist sig siden, at sprogbrugen jeg anvendte, ikke var særlig hensigtsmæssig og er derfor ændret.

 

Mange brugere af programmet har siden kommet med en hel del kommentarer som jeg har lyttet til og brugt.

Mit program (Privatregnskab)hedder nu ‘Privatøkonomi’ som er meget mere beskrivende. Idet flere ikke forstod at det ikke kun var et budgetprogram men et program som kræver et forbrug af tid ved at indsætte diverse indtægter og udgifter i Arket ‘Kassebogen’ og kun nødvendigt med max 4 oplysninger (læs indtastninger). Når den første indtastning er udført vil Cursoren ved hjælp af TAB-funktionen springe hen til det næste felt der må skrives i osv.

Derved ses hvordan ens øjeblikkelig økonomiske situation er her og nu.

Det viser et budget program jo ikke.

 Programmet er blevet udvidet, forenklet og gennemtestet i alle dens funktioner, både når det gælder måneds eller års udskrivning, gemme på C-drev og Usb-drev, budgetlægninger og hensættelser.

Ved årsafslutninger gemmes automatisk først det gl. regnskabsår.

Derefter oprettes automatisk det nye regnskabsår, hvor alle beregninger automatisk er blevet overført.

Selv i Vejledningen ændres årstallet ved årsskiftet.

 

Da jeg ikke selv har Excel 2016 men kun 2010, er det mit håb nogen vil afprøve om det stadig fungerer i Excel 2016.

 uploads/81/Privatøkonomi_2016.xlsm

 

Glædelig Jul og Godt Nytår

//Bjarne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk