Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketsumprodukt / tæl.hviser problem

 Besvar Besvar
Forfatter
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Emne: sumprodukt / tæl.hviser problem
    Sendt: 24.Maj.2011 kl. 00:45
Hej
Jeg er løbet ind i et problem. Se vedhæftet fil
uploads/107/SUMPRODUKT-TÆL.HVISER-PROBLEM.xlsx

I cellerne H3 til J3 vælger man, ved hjælp af datavalidering, Navn, Kvartal og Type
I celler K3 til M3 har jeg nogle sumprodukt formler. Disse tæller så hvor mange gange et bestemt navn og et bestemt kvartal og en bestemt type, optræder på de forskellige sale.
Dette virker fint!

Men jeg skulle så gerne kunne vælge eksempelvis at navn er blank, således at nu tæller formlerne: alle navne, for et bestemt kvartal  og en bestemt type, for de forskellige sale.
Og eksempelvis, hvis man har valgt et bestemt navn (kurt) men kvartal og type er blanke, så skulle formlerne tælle hvor mange gange kurt er på de forskellige sale.
Eller navn er blank, type er blank, men et bestemt kvartal er valgt, så skulle formlerne tælle hvor mange gange et bestemt kvartal er på de forskellige sale

Jeg håber jeg har forklaret mig rimeligt tydeligt, ellers spørg endeligt om yderligere forklaringer. Filen kan også pakkes som excel 2003.

Alle forslag er velkommen, også pivot med "=GETPIVOTDATA" hvis det hjælper

VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top



Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Maj.2011 kl. 13:25
Hej rassten

Umiddelbart kan det du søger laves ved en pokkers masse tæl.hviser, og nogle hvis sætninger, hvor du tjekker om en celle er tom (med ER.TOM() funktionen). Det er dog umiddelbart meget omstændigt da du skal kunne tage højde for de forskellige kombinationer, altså f.eks. er det kun et felt der er tomt eller flere. Desuden skal du også til at håndtere rækkefølgen af hvis sætningerne osv. Jeg siger ikke, at det ikke er muligt men at det umiddelbart bliver noget besværligt.

Undre mig over at du bruger SUMPRODUKT, fremfor TÆL.HVISER, som jeg umiddelbart vil mene virker mere naturligt her? Nogle specifik grund? :-)

Har forsøgt at lave nogle forslag baseret på Pivot-tabeller, som jeg umiddelbart mener giver et hurtigere og bedre overblik. Disse tabeller kan man så efterfølgende manipulere med som man vil :-) 

Måske kan det bruges, ellers skriver du bare igen :-)

Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Maj.2011 kl. 23:16
Hej igen froksen

Tak for dit forsøg.
Jeg har vedhæftet en opdateret fil.
uploads/107/SUMPRODUKT-TÆL.HVISER-PROBLEM_Rev2.xlsx

På fanen "Oprindeligt Ark-1" cellerne G8-L12, kan du se at jeg tidligere har lavet en masse HVIS formler. Disse var til at overskue sålænge valg af mulighederne var begrænset til 2, men som det fremgår af mit første indlæg har jeg nu brug for 3 valg muligheder. Og mængden af kombinationer med HVIS, ville være alt for mange, og det er du jo netop også selv inde på. Derfor mit oprindelige spørgsmål.

Som det kan ses i "Oprindeligt Ark-1" cellerne J13-L13, har jeg løst problemet, ved at gøre en sumprodukt formel til en matrix formel. Og der var 2 grunde til denne formel. 1. Dit spørgsmål om hvorfor jeg bruger sumprodukt formel og ikke tæl.hviser.  2. På fanen "Mulighed 1 - Formel" celle K4, konstruere du en formel inden i anden formel.
Grunden til at jeg bruger sumprodukt primært frem for tæl.hviser, er simpelthen, at i excel 2003 brugte man sumprodukt i stedet for tæl.hviser og sum.hviser som ikke var mulige den gang. Sumprodukt var og er stadig meget fleksible og brugbare i mange situationer. Hvis det har en interesse kan jeg anbefale siden: http://www.xldynamic.com/source/xld.SUMPRODUCT.html
Så inspireret af din formel i K4 og spørgsmålet om sumprodukt, gjorde at jeg kunne skrive formelen i "Oprindeligt Ark-1" cellerne J13-L13. Så igen tak for hjælpen.

VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk