Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketTalformat i Excel 2016

 Besvar Besvar
Forfatter
guldbrand Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Okt.2018
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Talformat i Excel 2016
    Sendt: 08.Okt.2018 kl. 09:55
Hej
Jeg er netop blevet opgraderet til Excel 2016, og nu har jeg problemer med at få vist tal korrekt. Jeg har tidligere blot trykket på 'Separatortegn' (de tre 0-er), og så er tal vist 'rigtigt', som i:

- tusindtalsseparator er et punktum
- 2 decimaler efter komma
- tallet er højrestillet
- eventuelt minus er vist lige foran tallet
- 0-værdier vises blot som en lille streg

I den nye version sker følgende 'fejl' i visningen, hvis jeg trykker på 'Separatortegn':
- tal bliver ikke højrestillet; de står i stedet en smule til venstre for den højre cellekant
- eventuelt minus står ikke direkte foran tallet, men i stedet helt til venstre i cellen. Det er et stort problem hvis cellerne er meget brede, da man så kan overse minusset

Hvis jeg i stedet vælger formatet 'Tal' i menuen, sker følgende fejl i visningen af tallet:
- 0-værdier vises som 0,00 i stedet for en lille streg (det går ud over overskueligheden, synes jeg)
- Der er ikke længere indsat en tusindtalsseparator, som derfor skal vælges manuelt.


Jeg har læst mig frem til, at man kan ændre i de brugerdefinerede visninger, og kan derfor oprette en visning, som passer til den gamle 'Separatortegn', men den oprettede visning gemmes tilsyneladende ikke, så den skal oprettes hver eneste gang, jeg starter et nyt ark op...møgirriterende



Håber nogle af jer eksperter kan hjælpe, da jeg ikke er stødt på løsningen i diverse andre fora.

Med venlig hilsen
Christian
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Okt.2018 kl. 10:30
Hej Christian

Jeg har ikke hørt om dette problem før.

I min Excel-version (365) giver "000"-knappen (Separatortegn) det resultat, du ønsker, som er "revisionsformat uden symbol".

Du kan få dette format ved at trykke Ctrl + 1 (1-tallet oven over Q-tasten) og vælge Revision. Indstil som ønsket med decimaler, tusindtalsseparator og symbol. Herefter er det hurtigste at kopiere til andre celler med Formatpenslen (med mindre du formaterer alle celler i arket med det samme, hvilket så også vil påvirke celler med f.eks. datoer og procenttal).

Hvis den eneste løsning, du ønsker, er at få dette koblet til Separatortegns-knappen, har jeg ikke noget at byde ind med.



Mvh Max


Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Okt.2018 kl. 10:45
Hej igen

En enkelt work-around jeg kom til at tænke på ....

Du kan tilføje nedenstående makro til din personlige projektmappe (PERSONAL.XLSB) og koble den til en knap, som du tilføjer på værktøjslinjen "Hurtig adgang".

Sub FormatSelection()

    Selection.NumberFormat = "_(* #,##0.00_);_(* (#,##0.00);_(* ""-""??_);_(@_)"

End Sub

Denne makro vil dermed blive tilgængelig i Excel generelt, dvs. du skal kun oprette den én gang, hvorefter du kan bruge den i alle projektmapper (filer), du åbner.


Mvh Max
Til top
guldbrand Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Okt.2018
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Okt.2018 kl. 11:55
Hej Max

Tak for svarene.
Dit første forslag havde jeg prøvet, og det giver desværre samme resultat, som hvis jeg blot trykker på 'Separatortegn'; tallet er ikke højrestillet, og et eventuelt negativt fortegn er placeret helt til venstre i cellen, uanset hvor lang den måtte være.
Dit andet forslag lyder mere interessant, da det allerede er lykkedes mig at få vist tallet rigtigt, hvis jeg selv opretter en brugerdefineret visning (_ * #.##0,00_ ;_ * -#.##0,00_ ;_ * "-"??_ ;_ @_ ). Problemet, er at Excel ikke husker denne oprettelse, og det derfor skal gøres hver eneste gang jeg åbner programmet. Hvis jeg kunne koble det på en hurtig adgang ville problemet være løst. Jeg kender dog ikke meget til makrooprettelse, og da det er på en arbejds-pc, har jeg formentlig slet ikke mulighed for at gøre det - jeg må lige prøve at kontakte vores IT-afdeling...
Mvh Christian
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Okt.2018 kl. 12:22
Hej Christian

Hvis den "almindelige" nummerformatering også viser forkert, som du beskriver det, må der være noget mere grundlæggende galt. Mystisk.....

Hvad angår makroer og sikkerhed, bør du normalt kunne få lov til dette, med mindre, selvfølgelig, at din IT-afdeling kører det meget stramt. Jeg ville sagtens kunne guide dig igennem det via fjernsupport, men i respekt for din IT-afdeling må vi nok hellere lade være.


Mvh Max
Til top
guldbrand Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Okt.2018
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Okt.2018 kl. 12:25
Hehe, Tak for det Max, men det vil jeg med garanti ikke få lov til

Jeg har skrevet til dem, og så må vi se.
Til top
P.K.. Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 01.Jul.2017
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Feb.2019 kl. 11:40
Øv hvor jeg irriterer mig over en af de nylige opdateringer til excel som har ændret måden Excel viser standard talformaterne når man trykker på de 3x000
 
Øverst:  Et tal tastet uden formattering
Mellemst:  Nyt format når der trykkes på 3x000
Nederst:  Som det så ud i "de gode gamle dage" svarende til at tallet formatteres som tal og med tusindtalsadskillelse
 
 
Kan det ændres tilbage ?
Til top
guldbrand Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Okt.2018
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Feb.2019 kl. 11:56
Det kan ikke ændres tilbage, men du kan godt få vist tallet som i linje 3 i dit eksempel; du skal blot bruge genvejen ctrl+shift+1

Desværre løser denne genvej ikke mit oprindelige problem med at nul bliver vist som '0,00' i stedet for '-'

Det går ud over overskueligheden, hvis man har nogle tabeller, hvor rigtig mange af tallene er nul.

Der er vist ikke andet at gøre, end at droppe excel og gå tilbage til SuperCalc
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Feb.2019 kl. 14:11
Hej

Kan du ikke oprette den kode der bliver beskrevet af maxzpad, som en brugerdefineret kode, "Formater celler".Her vælger du "Tal" og nederst "Brugerdefineret"

Der fremkommer en liste med mange brugerdefinere forslag. Vælg en og tilret den til forslagetfra maxzpad. og Klik på "OK"

Nu har du formateret dine celler, og formateringen bliver gemt, under brugerdefinerede.
Til top
guldbrand Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Okt.2018
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Feb.2019 kl. 07:32
Det er som sagt en arbejds-pc, og jeg har ikke rettigheder til at danne makroer, så løsningen som maxzpad foreslår duer ikke.

Hvis du mener den kode, som jeg har beskrevet, virker det ikke specielt godt. Jeg kan godt oprette brugerdefinerede formateringer i celler, men Excel husker dem ikke, og så skal jeg gøre det, hver eneste gang, jeg opretter et nyt ark. Det er selvfølgelig en mulighed, men det havde været betydeligt nemmere, hvis formatet var standard ligesom i de ældre versioner...
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Feb.2019 kl. 09:50
Hej

Mit forslag er ikke at oprette en makro, men blot at oprette et brugerdefineret format, op oprette formatet som beskrevet af maxzpad.

Et brugerdefineret format vil altid være tilgængeligt under de brugerdefinerede formater.



Til top
Finnmork Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 24.Feb.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Feb.2019 kl. 10:13
Prøv og gå ind og se under indstillinger, avanceret og systemseperatorer.
mvh
Finn Mørk



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk