Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketRulleliste 2 spm

 Besvar Besvar
Forfatter
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Emne: Rulleliste 2 spm
    Sendt: 05.Dec.2018 kl. 10:06
Hejsa,

jeg har 2 spm til brug af rulle liste. Jeg har oprettet 2 lister.

a) kan man ikke få den til, "aktiv søgning", så man kan undgå en masse scrolling i listen. Således at når man skriver et bogstav så finder den selv noget der ligner. Enten som:
- filter, hvor man kan skrive noget, så finder filteret selv det som passer
- eller at man skrive "M", så viser den alle der starter med M
- eller at listen er alfabetisk, og skriver man M hopper den ned til det første der starter med M

b) at der hvor man bruger listen er dynamisk, så værdien i cellen hvor liste er ændrer sig til den værdi der står i selve listen.
Ex. jeg har valgt "mælk" fra listen, og så et lopslag som finder prisen fra en ingrediensliste - fungere fint via lopslag, hvis jeg så ændre prisen på mælk.
MEN hvis jeg ændrer værdien i listeværdierne fra *"Mælk" til "Mælk-øko", står der stadig "Mælk" der hvor selve listen er. Den er ikke dynamisk, men statisk, som hvis jeg copy pastede. Og så står værdien forkert - og lopslag virker så naturligvis heller ikke mere, da værdien "Mælk" jo nu ikke findes mere i mine listeværdier.

Håber det giver mening.

mvh stig
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Dec.2018 kl. 11:22
Jeg antager, at dine rullelister (in-cell drop-down) er oprettet ved hjælp af Datavalidering.

a) Kan ikke lade sig gøre så vidt jeg ved (deler i øvrigt dit ønske og evt. frustration i relation til dette)
    Kan dog lade sig gøre, hvis du anvender et Kombinationsfelt (ActiveX-objekt)

b) Datavalidering har ikke yderligere logik tilkoblet, der kan sikre denne form for dynamisk håndtering.
    Du skal løbende vedligeholde rullelistens indhold og eksempelvis tilføje "Mælk-øko"
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Dec.2018 kl. 20:34
Korrekt - det er datavalidering og tak for svar.

Ved ikke om nogen har fundet andre kreative løsninger herinde.

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Dec.2018 kl. 08:41
Jeg testede lidt med et Kombinationsfelt (ActiveX-objekt), som kan indsættes under menupunktet Udvikler -> Kontrolelementer, knappen Indsæt, herunder ActiveX-objekter.

Når du har indsat Kombinationsfeltet, skal du vælge Egenskaber og angive følgende:

- LinkedCell = Den celle hvor listeværdien (f.eks. Mælk) skal stå når valgt på listen
- ListFillRange = Reference til området med din liste over valgbare værdier
- MatchEntry = 1 - fmMatchEntryComplete
- MatchRequired = True
- Style = 2 - fmStyleDropDownList

Med denne opsætning får du "søgefunktionaliteten", hvor indtastning "hopper" til matchende værdi, og så vidt jeg kan se, vil ændringer i din liste over valgbare værdier også ændre tidligere valgte værdier i de sammenkædede celler (LinkedCell).

En "ulempe" er, at du ikke får en in-cell drop-down-liste men et kontrolelement, der er linket til en celle. Du kan dog placere kontrolelementet oven i cellen, så det ligner det, man kender fra Datavalidering.

Håber du kan bruge det til dit ark.

Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Dec.2018 kl. 11:12
Hejsa,

her er så et mindre udgave. I den originale er der ca 60 kalkulationer, 15 katergorier og 100+ ingredienser.

Det jeg eftersøger er, om det er muligt, at ændre i ingredienslisten celle D100 til Sødmælk-Øko UDEN at gøre noget som helst andet, og så få det til, at slå igennem i de 4 kalkulationer.

Prisen mv fungerer, da den er lavet via sammenkæde og lopslag, men liste-funktionen, tager valget og sætter det ind i cellen i kalkulen - der er ikke noget "link" mellem feltet i kalkulen og det man valgte fra listen - når værdien er valgt, er det blot som en indtastet værdi i cellen.

Håber nogen har en smart walk around.

Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Dec.2018 kl. 12:03
Her er et opslag, jeg desværre kom til, at smide i en anden tråd forleden vedr rullelister

Hej Max - jeg har følgende, som ligger i samme excel ark.

a) en ingrediens liste i eget faneblad, hvor man i et andet faneblad (kalkulen) så ingrediensen op, og så finder den selv måleenhed og pris pr måleenhed via lopslag.

b) så har jeg 80 faneblade med kalkuler, hvor der er 20 celler er en rulle liste (datavalidering), som slår op i ingredienslisten (rent praktisk har jeg et navngivet område med gruppe i kol A, som så via en ny rulleliste i kol B og et navngivet området viser ingredienserne i denne gruppe - f.eks. "Mejeri" viser mælk, æg mv).

c) når jeg så f.eks har lavet 25 kalkuler hvor er indgår mælk, så er alt godt. Jeg kan sagtens ændrer prisen på mælk og så slår den igennem på alle 25 kalkuler - MEN da funktionen er lavet således at den "copy-paster" værdien fra listen i det første faneblad, så går det galt, hvis jeg vil udskifte mælk med mælk-øko. Så står der stadig "mælk" i kalkulen, som jo så ikke findes mere i ingredienslisten, og så skal jeg ind og ændre alle kalkuler.

Det jeg er ude efter er, at kommer rundt om liste-begrænsningen, så den er lidt som lopslag (hvor første led i lopslag, så bare er listeplaceringen i listen).

Jeg kan ikke bare markere alle og så ændrer, da ingrediensen kan være valgt i forskellige celler - måske kan jeg løse det med en søg-og-erstat? - men det ville være en nødløsning.


Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Dec.2018 kl. 09:09
Hej igen

Se dette eksempel hvor der anvendes Kombinationsliste (ActiveX-objekt).

uploads/1747/Excel_Forum_2018-12-09_11-12-00.xlsm

Det kræver lidt vba-kode, der ændrer på listeområdet (dvs. listen med Sødmælk osv.), fordi formlen med INDIREKTE ikke kan angives i ActiveX-objektets egenskaber under ListFillRange, men når dette er på plads, fungerer det hos mig (i Excel 365) således, at når jeg ændrer fra "Sødmælk" til "Sødmælk-øko" i arket med ingredienser, så ændres det også i arket Starter_2.


Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Dec.2018 kl. 15:30
Kan godt se det virker - er ikke 100m mester i VBA og activeX, men det må jeg jo prøve, at blive.

Jeg kan dog ikke gennemskue, hvorfor det er det virker i celle C11 i starter2, det ligner fortsat et rullelistefelt, men måske hænger det sammen med det du har i den boks ved siden af - og skal de så evt laves for hver linie - eller hver "MainGroup" ? 

Celle C11 virker præcis som ønsket - jeg kan bare ikke helt gennemskue hvorfor :-).
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Dec.2018 kl. 15:40
Jeg har ikke fjernet datavalideringen i C11 i Starter_2, men jeg har tilføjet ActiveX-kombinationslisten (ude til højre), som er linket sammen med celle C11. Det er derfor, det virker.

Derudover er der en change-makro, som kører, når du ændrer på celle B11. Makroen opdaterer listeområdet/ListFillRange i kombinationslisten til f.eks. "Dairy_milk" (det navngivne område), når dette vælges i B11.

Man kan ikke kopiere alt dette på samme måde, som man kan kopiere datavalidering. Derfor har jeg kun opsat ét hurtigt eksempel på det, så du kan se, at både søgning med bogstaver i drop-down-listen og dynamiske ændringer i listeområdet virker sådan, som jeg har opfattet, du ønskede det.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk