Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAfkrydsningsboks + arkivering af data

 Besvar Besvar
Forfatter
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Afkrydsningsboks + arkivering af data
    Sendt: 02.Maj.2019 kl. 20:49
Hej alle!

Jeg arbejder med indkøb, og har et excel ark hvori jeg har en oversigt over alle de ordrer jeg håndterer, og diverse information hertil. Det er super praktisk med sådan en oversigt på mange områder, men jeg har følgende problemer og/eller ønsker, som jeg ikke umiddelbart selv kan løse:

  1. Arket er sat op i i tabel, så jeg kan filtrere mine data. Hertil har jeg nogle celler med en afkrydsningsboks, og når jeg filtrerer min data så rykker disse afkrydsningsbokse sig på en upraktisk og irriterende måde, fordi de ikke bliver filtreret væk med de øvrige rækker: 


    Findes der en smartere løsning på en nogenlunde lign funktion, der gør at afkrydsningsboksene bliver filtreret væk også? Jeg har blot indsat disse via Udvikler-fanen. 

  2. Og dernæst min største udfordring (og ønske!), som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med Embarrassed
    Når en ordre er ankommet på lager, vil jeg gerne have den væk fra min oversigt, da den ikke længere er relevant og listen hurtig bliver lang.
    Men jeg vil gerne have mulighed for at "arkivere den", da jeg ikke ønsker at slette den helt. Jeg kunne vælge at filtrere dem væk - den løsning har jeg pt - men jeg er bidt af tanken om at få oprettet en løsning der gør, at jeg i mit "status"-felt kan angive et tegn, der gør at den automatisk bliver flyttet over i et andet ark, der fungerer som arkiv. 
    Desuden er filtreringssystemet også irriterende for mig, da mine afkrydsningsbokse ikke gør heelt som jeg ønsker.. 
Er der mon nogen herinde der har mod på at hjælpe mig, eller selv har løst noget i denne stil? 
Jeg har ikke selv erfaring med VBA eller Makroer - kun en smule betinget formatering, og almen excel viden. Umiddelbart har jeg heller ikke lige kunne finde nogle funktioner der kan hjælpe mig med denne form for arkivering, jeg ønsker. 

Sig endelig til, hvis noget skal uddybes - jeg tager imod al hjælp med kyshånd! 

(VBA eller ej - jeg er åben for alle løsninger og vil gerne lære Wink

- Camille 
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Maj.2019 kl. 22:22
Hej

Hvorfor har du valgt afkrydsningsbokse.  Er der mange valgmuligheder i hver boks. Kan det ikke løses på anden vis med en valideret liste?

Det er lettere at hjælpe hvis du uploader en fil, og ikke kun viser et skærmprint

Jeg vil gerne hjælpe.

Til top
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Maj.2019 kl. 08:20
Hej Mads! 

Dejligt at du vil hjælpe. Jeg får lige klargjort en kladde vi kan rode rundt i, og uploader snarest.

Jeg har valgt afkrydsningsbokse da jeg skal have et simpelt overblik over processen i indkøbet, og jeg gerne vil kunne tjekke af, om jeg har indsamlet de ting jeg har behov for undervejs - som screenshot også viser. Der er egentlig ikke så mange valgmuligheder udover af krydse af, om det er modtaget/godkendt - men igen, jeg er åben for andre løsninger, især fordi de afkrydsningsbokse ikke opfører sig, som jeg håbede, når jeg filtrerer min tabel. 
Til top
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Maj.2019 kl. 09:29
uploads/2455/Ordreoversigt_CAV_-_kladde.xlsx

Kolonne A bruger jeg pt til at filtrere afsluttede ordrer (flueben) væk, og markere dem jeg skal være særligt opmærsom på (udråbstegn), vha. en betinget formatering. 
Men sådan en formatering kunne lige så vel bruges i stedet for mine afkrydsningsbokse - hvis jeg finder noget andet, der så kan filtere min status på ordrer. 

ETD markeres i rødt når jeg er i pågældende måned - jeg ville gerne at alle datoer, der er forbipasseret, markeres som fx celle E5, men jeg kan ikke få den til at gøre det længere tilbage, end "sidste måned". 

Det jeg særligt ønsker er som sagt, at jeg kan taste noget i statusfeltet der gør, at hele rækken bliver flyttet over til et andet ark, der fungerer som arkiv for de afsluttede ordrer. Og en anden løsning på mine afkrydsningsbokse, som fungerer bedre.

Er åben for inputs, og sig til hvis noget skal uddybes/forklares Smile
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Maj.2019 kl. 13:54
Hvilke betingelser skal ære opfyldt, for at linjer skal fjernes og flyttes til en anden side. Det vil være bedst med tal, som du har anvendt i celle A4. Hvad betyder 1 tallet i celle A8. 

m.v h mads32
Til top
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Maj.2019 kl. 14:14
Jamen det ville fx være fint hvis det forsat var tallet 2 (= grønt flueben), der indikerer at ordren er afsluttet og færdig - og den så fjernes og flyttes til et andet ark.  

1 tallet angiver et udråbstegn, der bliver sat ved ordrer jeg skal være særligt opmærksom på. 
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Maj.2019 kl. 15:07
Hej

Jeg prøver at arbejde videre, Jeg har løst udfordringen i at kunne sortere, men der er udfordringer i at få lavet en automatik der kopierer til en liste med afsluttede ordre. manuelt er nemt klaret

m v h mads32

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Maj.2019 kl. 11:57
Hej 

Jeg har arbejdet videre med denne dejlige udfordring, og hermed en status over hvad jeg har lavet;

1 -- I stedet for dit faneblad "Ordreoversigt" har jeg oprettet en faneblad "Inddata". Dette er gjort for at have dine inddata i samme fil som den jeg arbejder på. Færdige tabeller er for mig svære at håndtere i makroer.

2 -- Arket er ikke oprettet som en færdig tabel, men som et almindeligt skema uden farver i cellerne,  men med en kant om cellerne. Når afsluttede order er fjernet, bliver skemaet sorteret og så står linjer med resterende ordre ikke fordelt på skiftevis farvede og lys farvede linjer. Dine betingede formateringer er bibeholdt.

3 -- Der oprettes 2 hjælpeark. Der overføres data fra ark "Inddata" til ark hjælpeark1 ved hjælp af formler. De afsluttede ordre kopieres til hjælpeark2. Fra hjælpeark2 tilføjes afsluttede ordre til liste på ark "Afsluttede"

4 -- På ark "Inddata" slettes de afsluttede ordre der nu er overført til ark"afsluttede". Resterende ordre sortere så ordre med laveste dato(ETD) står øverst.

Jeg har fået ovenstående til at virke. nu mangler jeg at få det til alle disse operationer udføres når en makro igangsættes.

Jeg arbejder videre. Jeg ved ikke hvornår arbejdet er færdigt.

Da makroer bliver programmeret med områder, der skal overføres/kopieres/slettes er det vigtigt for mig at vide hvor mange ordre der skal være plads til på ark "Inddata" og hvor mange afsluttede ordre du ønsker plads til på ark "Afsluttede"

Jeg har på ark "Inddata" i mit oplæg lavet plads til 70 Ordre. På ark "afsluttede" har jeg ikke fastlagt hvor mange afsluttede ordre, der skal være plads til.

Jeg hører gerne dine kommentarer.
Til top
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Maj.2019 kl. 09:27
Hej Mads,

Tusind tak for opdateringen! 

Det lyder rigtig spændende det hele - jeg glæder mig til at se det in action Smile

Er det muligt at forsat have skiftevis farvede linjer? Det er en del mere læsevenligt på en stor oversigt. 

Jeg vil gerne at der bliver plads til 150 åbne ordrer, og ved de afsluttede må du gerne sætte maksimum ind, hvis muligt? Jeg vil gerne kunne gemme data i minimum halvandet år, og jeg er ikke helt sikker på hvor mange ordrer det vil løbe op i på den tid. 

Til top
camillemv Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Maj.2019 kl. 11:38
Fandt du i øvrigt en mere praktisk løsning på de originale afkrydsningsbokse? 
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Maj.2019 kl. 10:34
Hej camillemv

Jeg tror jeg har et program på plads. så det sender jeg nu.

Test det og lad mig høre, om der er noget der ikke fungere,eller der er noget du ønsker anderledes.

Der kan eventuelt tilføje en formel så kolonne A automatisk forsynes med "V" når hvisse betingelser er opfyldt.

Jeg venter spændt på en hurtig reaktion.


med venlig hilsen
mads32




Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk