Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketIndeks/sammenlign udfordring

 Besvar Besvar
Forfatter
LarsN Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 02.Jun.2019
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Indeks/sammenlign udfordring
    Sendt: 03.Jun.2019 kl. 00:02
Hej derude,

Jeg har siddet og bakset med et problem seneste uges tid, og har prøvet alt fra indeks(sammenlign til hvis(og(sammenlign, men har ikke fundet en løsning endnu.
Jeg er i gang med at lave en fodbold database. I ark 1 har jeg alle holdende og alle deres hjemme og ude kampe i hver deres kolonne. I ark 2 vil jeg gerne have at excel skriver de sidste 5 kampe inden de møder "dagens" modstander. F.eks. Når Chelsea møder City skal den tomme celle matche Chelsea med det område hvor rundens kampe er, så skal excel matche City med de modstandere Chelsea har haft og skrive det hold der er i cellen under City.
Håber det hele giver lidt mening :)

Alle råd og vejledning bliver tage i mod med kyshånd

MvH
Lars

Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jun.2019 kl. 06:14
Prøv at uploade din fil (se tredjeøverste punkt til venstre) og giv eksempler på ønskede resultater.
Til top
LarsN Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 02.Jun.2019
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jun.2019 kl. 12:18

I cellerne V2:W10 står kampene fra en given runde. I celle X21 vil jeg gerne have at excel finder Benficas seneste  5 hjemme kampe ( fra Pacos Ferreira og ned). Så den skal på en eller anden måde matche X21 med V2 så matche modstanderen med X21 hjemmekampe, finde modstanderen og skrive cellen under den.
Jeg har ikke kunne knække koden endnu....
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jun.2019 kl. 12:50
Jeg er slet ikke med.

Hvor findes de seneste 5 hjemmekampe.
Matche X21 med V2. X21 er blank. Mener du X20?

Så den skal på en eller anden måde matche X21 med V2 så matche modstanderen med X21 hjemmekampe, finde modstanderen og skrive cellen under den. 

Kan du ikke forklare det noget bedre.

Vis hvilke resultater du forventer i hvilke celler.
Til top
LarsN Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 02.Jun.2019
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jun.2019 kl. 15:55

Det forstår jeg godt, jeg har også lidt svært ved at forklare det ordentligt.

Men jeg har holdende fra A1:S1, under hvert hold er alle de hold de har mødt gennem sæsonen (A2:A18 er alle de hold Benfica har mødt på hjemmebane, og A21:A38 er dem de har spillet på udebane.)

I V2:W2 står der at den første kamp der bliver spillet i den runde er Benfica mod Feirense. I den blanke X20 skal der i sidste ende står hvilket hold som X19 sidst spillede mod- I vores tilfælde Benfica. Benfica møder Feirense, i kolonne A kan vi se Benficas hjemmekampe og kan se i celle A15 at Benfica mødte ” Pacos Ferreira” inden de mødte Benfica.

Tanken bag det hele er, at man kan ændre hjemme og udeholdene og så finder excel selv det hold, som både hjemmeholdet spillede mod før samt hvilket hold udeholdet mødte før. Så Hvis Rio Ave (C1) spiller mod Chaves (C3), så skal excel skrive ”Tondela” (C4).

 

Sig endelig til hvis det stadig er helt sort.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jun.2019 kl. 17:31
Jeg har absolut ingen forstand på fodboldturneringer og har svært ved at forstå problemstillingen her.

Håber der er en bedre kvalificeret der kan og vil hjælpe dig. Jeg melder pas.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk