Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBetinget formatering i Pivot

 Besvar Besvar
Forfatter
AnneSven Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jun.2019
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Betinget formatering i Pivot
    Sendt: 14.Jun.2019 kl. 12:13
Jeg har en større pivot, med datoer og tidsintervaller. 
Jeg vil gerne have fremhævet de 5 højeste værdier i hver række (uden at skulle gentage den samme handling for hver række og jeg vil gerne kunne ændre i min Pivot uden den betingede formattering forsvinder.

Jeg har forsøgt med alm. betinget formattering med 10 øverste, men det er jeg nødt til at gøre for hver enkelt række og det bliver til en del gentagelser. Især når jeg også ændrer i grupperingen i rækker og det hele så forsvinder.
Jeg har også forsøgt med en formel hvor jeg har brugt STØRSTE;1&STØRSTE;2&STØRSTE;3&[...] men den kunne jeg ikke få til at virke.

Har I nogle forslag til hvordan det kan løses på en simpel måde?
Til top



Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Jun.2019 kl. 19:59
Tusind tak!

Jeg har uploadet filen med 2 varianter - prøv at se om de hjælper dig med dit problem, og skriv endelig hvis der er noget jeg har misforstået.


Her er indstillingerne til betinget formattering for den første (mest omfattende) variant:



Der er tre ting at hæfte sig ved:

1. Indstillingen Anvend regel på = Alle celler, der viser "Antal af Antal"-værdier gør, at fomatteringsområdet ændres dynamisk når du udvider/kollapser din pivottabel.

2. Del-formlen STØRSTE(...) sikrer, at værdier større eller lig med den femtestørste værdi i hver række formatteres med det valgte format. Bemærk, at formlen skal ændres hvis antallet af værdikolonner ændrer sig - denne del er IKKE dynamisk (så bliver det meget mere komplekst, i hvert fald for mig).

3. Det andet kriterium i den udvendige OG(...)-formel gør, at totalværdien ikke farves, selvom den naturligvis er større end den femtestørste værdi.

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig videre. Skriv endelig hvis der er mere der skal uddybes, eller hvis du har opfølgende spørgsmål.


Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Jun.2019 kl. 14:00
Hej,
Svaret (og hvor simpelt det kan blive) afhænger af en række konkrete forhold.
Har du mulighed for at uploade et eksempel, så vil det være lettere at hjælpe dig.
Hvis det kun er grupperingen - og ikke antallet - af rækker, der ændrer sig, er det forholdsvist simpelt.
Hvis det skal være endnu mere dynamisk, hvor størrelsen af din pivottabel ændrer sig, kræver det måske lidt mere kreativitet :-)
Bedste hilsner
SpillOperator
Til top
AnneSven Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jun.2019
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Jun.2019 kl. 15:06
Yes, jeg har lige lavet lidt testdata uploads/2478/Eksempel.xlsx
Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Jun.2019 kl. 19:59
Tusind tak!

Jeg har uploadet filen med 2 varianter - prøv at se om de hjælper dig med dit problem, og skriv endelig hvis der er noget jeg har misforstået.


Her er indstillingerne til betinget formattering for den første (mest omfattende) variant:



Der er tre ting at hæfte sig ved:

1. Indstillingen Anvend regel på = Alle celler, der viser "Antal af Antal"-værdier gør, at fomatteringsområdet ændres dynamisk når du udvider/kollapser din pivottabel.

2. Del-formlen STØRSTE(...) sikrer, at værdier større eller lig med den femtestørste værdi i hver række formatteres med det valgte format. Bemærk, at formlen skal ændres hvis antallet af værdikolonner ændrer sig - denne del er IKKE dynamisk (så bliver det meget mere komplekst, i hvert fald for mig).

3. Det andet kriterium i den udvendige OG(...)-formel gør, at totalværdien ikke farves, selvom den naturligvis er større end den femtestørste værdi.

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig videre. Skriv endelig hvis der er mere der skal uddybes, eller hvis du har opfølgende spørgsmål.


Til top
AnneSven Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 14.Jun.2019
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Jun.2019 kl. 08:56
Det virker, tusind tak! :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk