Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHjælp til kompliceret Indeks formular.

 Besvar Besvar
Forfatter
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til kompliceret Indeks formular.
    Sendt: 16.Okt.2019 kl. 21:39
Hej folkens.

Jeg er ny her, men jeg prøver lige min vej frem.

Jeg skal finde et tal med indeks formularen på baggrund af 2 kendte faktorer. 

Jeg kender "kolonnen" til venstre, også kender jeg også alle værdierne inde i selve "listen", og det efterlader så "rækken", som jeg gerne vil finde.

"kolonnen"-værdi er en fastlåst værdi, jeg kan justere på.
"liste"-værdien er på baggrund af et tal, jeg kender, der skal rundes op til det nærmeste hele tal fra listen, der også passer med "række" værdien - og det vil så i sidste ende give mig kolonne rækken. 

Lidt mere tekniske termer: jeg skal bruge tabellen til at finde den profilstørrelse på stålsøjler, hvor jeg allerede kender højden ("kolonne"-værdien) på søjlen og lasten ("liste"-værdien), den skal modtage, som dog skal rundes op til nærmest passende profil, der har den anviste højde. 

Hvis min forklaring virkede forvirrende, så prøver jeg gerne at uddybe videre. 

Tak for jeres tid! Smile

Her er et lille udkast, håber det er tilstrækkeligt. uploads/2549/Søjle_Indeks_Hjælp.xlsx
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 15:36
Her er en fil hvor jeg har brugt INDEX i stedet for INDIRECT (se celle E7). Her er hjælpecellen overflødig.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 06:33
Til top
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 07:58
Hej Hans! 

Mange tak for din tid og dit svar. 

Det er ikke helt sådan, men det er tæt på. 

Celle D7 er dimensionsgivende for, hvilken række den skal tage i skemaet til højre. 
Celle F2 skal være det første "oprundede" tal (mod højre) i den række, som D7 definerer. 
Celle D9 skal derefter til sidst give den "profil" størrelse, som D7 møder i et vilkårlig sted i ligningen. 

Altså når jeg skifter en 'søjlehøjde' i D7, så skal den også skifte mulige søjleprofiler i hele skemaet for den bestemte højde. Den skal runde op fra F2 til nærmeste hele værdi over dets selv i skemaet.

Giver det mening? 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 10:23
Kan du ikke lige prøve at give en to-tre eksempler på input og heraf ønskede resultater.

Jeg går ud fra, at det er celle D9 der skal beregnes, men hvad med celle F2 - er det input eller hvad?
Til top
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 11:25
F2 og F3 er input - resten skal beregnes. 

F2 skal blive til D7, hvor den oprunder til de tal, der står i J4:J9. 

F3 skal blive til D8, hvor den skal oprunde fra det tal i rækken, der er den første højere værdi i den række, som D7 genererer. 

D9 skal derefter, til sidst, fortælle hvilken profil (række K3:W3) der passer til. 

Idéen er, at den selv skal vælge søjlelængde (J4:J9) efter den indtastede værdi i F2, og derved vælger den også den højeste værdi over D2, der passer med den række, som F2 valgte. 

Jeg har uploadet et nyt eksempel med noget mere vejledende tekst, håber det har hjulpet! 

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 12:35
Til top
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 13:19
Tusind tak for din hjælp! 

Jeg vil, virkelig, gerne forstå, hvorfor og/eller hvordan formlerne virker. Jeg synes, jeg havde en rimelig god fremgangsmåde med indeks, som jeg selv havde prøvet, men det er på ingen måde det her niveau, jeg selv kunne komme frem til.

Hvad gør hjælpecellen helt præcist? 

Der er dog et problem med, at når jeg går ind i D7 og trykker et vilkårligt sted i formlen og trykker enter, så står der bare "#VÆRDI!" - det kan jeg ikke helt svare på hvorfor? 

** Rettelse: De mindste jeg prøver på at rykke noget som helst i tabellen (med klip funktion), så bliver den også sur. 
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 13:27
Hej Hans

Jeg tro et du i celle D6 skal indsætte en rund.op så der kan indsættes en vilkårlig længde i F2.


Til top
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 13:31
Den havde jeg også opdaget, men i de senere søjlelængder springer den "per meter" i stedet for "per halve meter", så værdi under 4 skal den springe med "0,5" og værdier over 4 skal den springe med "1". 

Det burde jeg være i stand til at finde ud af :) 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 13:43
Hjælpecellen giver adressen for det område der skal søges i ud fra tallet i F2 og tallet i F3. Hjælpecellen viser adressen i såkaldt RC-notation. Du bliver nødt til at studere INDIRECT-funktionen.

Jeg ved ikke hvad du mener med det du skriver i andensidste sætning.

Du kan ikke uden videre flytte rundt på tabellen og så forvente, at det virker uden at formlerne skal tilpasses. 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 15:36
Her er en fil hvor jeg har brugt INDEX i stedet for INDIRECT (se celle E7). Her er hjælpecellen overflødig.

Til top
clausdamgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 16.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Okt.2019 kl. 16:53
Tak for svar og hjælp. 

Hvad angår mit andet spørgsmål; vidste ikke formlen var en 'array' formel, så jeg skulle bruge CSE for at få den til at virke - så lærte jeg også noget nyt i dag!

Jeg endte med at bruge Indeks, fordi indirekte var ikke noget, jeg umiddelbart har så meget forstand på endnu. Men formlen virker fantastisk! 

Tak for dit gode arbejde Hans. Det sætter jeg pris på. God weekend til dig!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk