Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDatabase med forskellige visninger

 Besvar Besvar
Forfatter
jkp4100 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 25.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Database med forskellige visninger
    Sendt: 25.Okt.2019 kl. 18:09
Jeg har, på arbejdet, et gammel program/database i Access, som ikke længere serviceres af udbyderen. Jeg vil gerne lave noget i Excel, der ligner det i programmet (bare lidt). Der er forskellige visningsmuligheder, og den sværeste, er jeg sikker på, at I kan hjælpe med at løse. Og helt bestemt meget mere elegant og sikkert, end det jeg selv kan komme frem til.

Generelt:
Dataarket består pt. af 21 kolonner og ca. 300 rækker, men det bliver løbende udvidet (primært med nye rækker). De står i en tabel, så der kan sorteres/filtreres.

Visningen:
Hver række med data (21 celler) skal vises forskellige steder på en (hel) side, så alt efter hvordan der er sorteret og filtreret i dataarket, bliver de enkelte sider vist i samme rækkefølge som i tabellen, og det kan derfor være fra en til alle sider, der skal vises.

Rettelser:
Når man så er på en side, skal man kunne rette den, (da man her har et ordentligt overblik), hvis der f.eks. er sket en ændring. Det vil selvfølge være perfekt, hvis man kan rette direkte på siden, hvis den slags kan lade sig gøre. Den løsning jeg selv tænkte på, er, at der på hver side er en knap, som man kan trykke på (eller måske højreklik), hvis man vil redigere, og som bringer en til et andet ark, hvor man så kan redigere, og derfra via en makro gemme dataene ned på dataarket. Jeg har lavet det på den måde, til når der skal oprettes et nyt emne.


Jeg har vedhæftet et eksempel på, hvordan visningen skal være (der er kun vist to sider, og dataene matcher ikke 100 % dataarket).
Jeg håber, at det giver mening.
uploads/2559/_test.xlsx - Database_test.xlsx
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Okt.2019 kl. 18:17
Hej

Der kan ikke uploades fra det du skriver.

Du skal uploade din fil som beskreven på denne side. Se øver i venstre hjørne.
Til top
jkp4100 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 25.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Okt.2019 kl. 20:33
Prøver lige igen ...
Database_test_2019-10-26_20-32-21.xlsx
Min upload-boks ligner overhovedet ikke den i vejledningen. Men det lykkedes vist alligevel.
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Okt.2019 kl. 10:22
Hej

Jeg har lavet lidt til inspiration.

Jeg ved ikke hvilke udtræk du vil lave, men i mit eksempel har jeg blot lavet en filtrering på omr8.

Jeg har manuelt kopieret det filtrerede område til til ark hj_ark

Jeg har oprettet formler på ark "Side"

Farverne på karakterer er manuelt tilføjede, for at vise hvordan det hjælper overskueligheden.

Jeg har ikke lavet nogle makroer, da du skriver at du selv har lavet makroer til indsætning af nye emner.

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge indlægget eller ej.


Marker med "TAK" hvis du kan lide indlægget.
Marker med "Accepteret løsning"hvis du kan bruge indlægget. (Se øverst i venstre hjørne af siden)











Til top
jkp4100 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 25.Okt.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Okt.2019 kl. 11:50
Hej Mads.

Ja det er sådan, det skal ende med at se. Men det skal automatiseres, til at "arraye" dataene ud. Dog ingen fyldfarve, som du har på hele første side og de efterfølgende ID, men ja til den betingede formatering, som jeg også selv havde lavet i den uploadede fil.
Jeg har glemt at skrive, at jeg har en makro, der kopierer de viste rækker fra det filtrerede dataark over i det, du har som hj-ark.

Jeg har haft tænkt på, at oprette 400 sider, hvor de andre celler laver lodret opslag ud fra ID'et på den enkelte side (hvor ID, udskriftsområde og sideskift bliver genereret af en makro). Men der må da være noget smartere - Hvis der på et tidspunkt bliver mere end 400 sider, der skal være en ekstra karaterfarve, eller der skal tilføjes ekstra data fra en ny kolonne, vil det jo kræve en del manuelt arbejde … Det vil være at foretrække, at rette en enkelt side, som er skabelon for de andre. Og hvis der ikke er noget smartere, skal jeg lige have lidt hjælp til makroen især mht. ID - Udskriftsområde og sideskift tror jeg, kan optages i en makro, som jeg så kan tilpasse.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk