Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFormler/data

 Besvar Besvar
Forfatter
Blichfeldt Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 06.Apr.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Emne: Formler/data
    Sendt: 06.Nov.2019 kl. 12:17
Hej Excel hajer
 
Jeg har en generelt spørgsmål omhandlende formler kontra data og filstørrelser.
 
Jeg har et regneark med en del data og noget VBA kode.
Det hele virker fint, men ...
chefen kræver, at den fil jeg afleverer IKKE må indeholde macroer eller formler, men skal være en ren data fil.
Funktionen er implementeret med VBA scripting, så jeg gemmer en fil uden formler, scrips eller andet "farligt".
 
Hvis jeg gemmer fil med macroer, formler og hele molevitten, så er min fil 40.48 Mb stor
men hvis jeg gemmer uden alt det "farlige", så er min fil lige pludselig 62.22 Mb stor
 
Nu opstår mine spørgsmål,
Er det normalt at filen bliver ca. 30% større, eller har jeg en fejl, jeg ikke har fundet endnu?
Eller kan det passe at en hulens masse sum, hvis lopslag, tæl, største osv fylder mindre end rent tekst/tal data?
Jeg må indrømme, at jeg forventede at filstørrelsen vil blive mindre når jeg fjernede at det "farlige"
 
MVH
Blichfeldt
 
 
Til top



Til top
Skovgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 13.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 169
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Nov.2019 kl. 13:24
Hej Blichfeldt,

Prøv lige for forsøgets skyld, at slette alle rækker under dine data (marker hele rækker - selvom de er tomme) og slet dem (evt med højreklik og slet række).

Jeg har før oplevet, at der "ligger data" i tomme celler, selvom der ikke burde. Og det kostede godt på fil størrelsen.

/Skovgaard

Til top
Blichfeldt Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 06.Apr.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Nov.2019 kl. 08:53
Skovgaard
Tak for tippet, du har helt ret, jeg slettede ca 1 million tomme rækker, og wupti, filstørrelse 5 mb.
Så nu må jeg i gang med at lede efter årsagen, eller lave en workaround.
Der er også pivot tabeller i min workbook, og de er ikke så glade for, at jeg sletter rækker, mere udfordring Confused
Til top
Skovgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 13.Aug.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Nov.2019 kl. 09:52
Ja det er utroligt hvad "tomme" celler kan fylde Smile

Mht pivot tabeller, kan jeg anbefale at anvende dynamisk navngivne områder, hvis du altså ikke allerede gør det.
Så er du også fri for maunelt at opdatere dataområdet, hver gang dette ændrer sig.

/Skovgaard
Til top
Blichfeldt Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 06.Apr.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Nov.2019 kl. 10:57
Løsning fundet
Lidt info, jeg har en "Clean" macro, som sikre at der ikke er gammel data på en Input data fane.
I den macro står "selection.clearcontents", den er ændret til "selection.clear"
Prisen for denne ændring er, at mine formateringer også slettes, men dem genskaber jeg bare med mere kode, så slipper jeg også for ballade med pivot.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk