Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketStigende gennemsnitsberegning

 Besvar Besvar
Forfatter
Vienna Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Apr.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Emne: Stigende gennemsnitsberegning
    Sendt: 09.Aug.2011 kl. 14:10
Jeg håber der er et klogt hoved, der kan hjælpe mig. Jeg er ved at have styr på det basale regneark, men nu begynder jeg at få avancerede ønsker/ideer, som mine matematiske evner desværre ikke står mål med.
 
Jeg har et regneark hvor kolonne A indeholder alle dage i en måned, altså 1-31. Kolonnerne B-N er de enkelte måneder. For hver dag i en måned bliver der sat et tal ind og disse tælles sammen til en månedstotal.
 
Under månedstotalen har jeg en celle, hvor jeg beregner månedens daglige gennemsnit, d.v.s. =sum(J35/31) for august. Problemet er at indtil til vi nærmer os månedens afslutning er tallet jo meget misvisende. F.eks. er det i dag på 5,44, men burde jo være 21,06.
 
Kan man lave en formel så den beregner månedens gennemsnit pr. d.d.? Altså så den dividerer med datotallet for sidst indførte tal?
 
Jeg har en forestilling om at det burde kunne lade sig gøre. Problemet er bare at hvad formlen angår så er jeg på meget dybt vand - såsom Marianergraven Smile
 
Er der et klogt hoved, der kan ryste formlen ud af ærmet - bare sådan - eller er det er større arbejde? Hvis det er sidstnævnte så lever jeg med de misvisende tal. 
 
På forhånd tak for hjælpen.
Til top



Til top
Vienna Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Apr.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Aug.2011 kl. 14:14
Jeg glemte at sige det er Excel 2007.
 
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Aug.2011 kl. 14:40
Hej Vienna,
 
Du skal kigge på formlen MIDDEL
Hvis du skal have dit gennemsnit i J36 og du har data i J2:J34, skal formlen være =MIDDEL(J2:J24)
 
MIDDEL beregner kun gennemsnit på felter som har en værdi, derfor vil den udelade de tomme celler.
 
//Allan
Til top
Vienna Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Apr.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Aug.2011 kl. 15:03
Hej Allan
 
Tusind tusind tusind tusind tak. Det virkede! Det er bare så fedt.
 
Og jeg som troede det var en meget mere kompliceret formelformulering. Jeg har nemlig læst i Hjælpen om MIDDEL, men jeg fattede simpelthen ikke det læste og kunne ikke se hvilken del der var relevant for mit problem.
 
Hvor er det bare dejligt at Dansk Regneark Forum findes og at nogen som du gider hjælpe mig, når jeg støder på grænserne for min matematiske formåen.
 
MVH Lone 
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Aug.2011 kl. 15:11
Velbekomme Lone, tak for din tilbagemelding.
Kom endelig tilbage en anden gang, når du får brug for at komme op af Marianergraven LOL
 
//Allan
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk