Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukkethjælp til funktion eller ide

 Besvar Besvar
Forfatter
Vmaten Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Maj.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til funktion eller ide
    Sendt: 19.Maj.2021 kl. 16:52
Hej drf

jeg har stirret mig blind på mit lille projekt så håber jeg hjælp hos jer :D 

opgaven lyder på at jeg har:

1 kolonde som hedder Kategori som indholder vand , el , varme , osv 

2 kolonde som hedder områder som inholdder hvor henne i bygningen.

3 kolonde som hedder Udstyr hvor jeg godt kunne tænke mig at få de maskiner frem som er i det område jeg vælger og indefor den kategori så det er mere overskulige da jeg gerne skulle lave det i den dropdown liste så den filtrer tingene ned så man ikke behøver at scroll alle maskiner igennem

mange tak på forhånd

Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Maj.2021 kl. 13:28
Du har næsten løst opgaven :-)
Som jeg forstår det har du allerede et skema med tre kolonner med overskrifter. Kopier data over i et nyt regneark, så du altid har dit udgangspunkt at gå tilbage til, hvis du ønsker det.
Stil dig et tilfældigt sted i dit skema og vælg Tabel" under "Indsæt", og marker at der er overskrifter i tabellen.
Nu bliver hver anden række farvet, så rækkerne er letter at skelne for hinanden. Til højre for dine overskrifte kommer der en lille pil. Klik på pilen, og marker den ønskede kategori, område og evt. udstyr. Når du ønsker at rydde dine valg kan du trykke på "Ryd" under "Data".
Du bestemmer selv rækkefølgen på dine valg. Det betyder at du også kan vælge udstyr først, og så få oplyst hvilket område den befinder sig i og hvilken kategori det tilhøre.
Hvis du ikke vil have oplysningerne i en tabel, kan du også bare trykke på "Filtrer" under "Data". I denne sammenhæng gør det ikke nogen forskel, udover at rækkerne ikke bliver farvet.
Hvis det ikke er en løsning du kan bruge, så er du nok nød til at uploade dit regneark, med nogle eksempler på hvad du gerne vil se.
Glædelig Pinse
Jørgen


Til top
Vmaten Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Maj.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Maj.2021 kl. 10:03
Hej Jørgen 

mange takker for din henvendelse 

her en den fil jeg er igang med uploads/2835/Hanover_v2.xlsx

jeg kunne godt tænke mig når jeg vælger Kategori skal den filtrer de anlæg som lægger under den Kategori derefter,
når jeg så vælger område skal der vises de anlæg som ligger i samme Kategori og område.

ville gerne have der resultat den finder der imellem til at stå i en dropdown listen under udstyr menuen

håber det giver lidt mere mening eller vil jeg meget gerne uddybe mig yd liger

mvh
Lasse Viggo Jørgensen
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Maj.2021 kl. 11:24
Hej Lasse
Jeg kan ikke påstå at det regneark du har uploadet gør mi meget klogere, men hvis du under min profil kan du sende mig en privat besked med din mailadresse, kan jeg indkalde dig til et teamsmøde, så kan vi måske se på det sammen.
Jørgen
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Maj.2021 kl. 14:52
Hej Lasse

Du har lavet et stort skema, men hvis du vil have glæde af et skema, hvor du kan filtrere på mange parametre, og finde finde hvad der er installeret hvor, så skal du lave dit skema således at alle oplysninger der knytter sig til et rum står i samme linje.
Er der rum hvor der er flere installationer af samme type, skal du oprette lige så mange linjer for rummene som der antal af installationer Eksempelvis hvis der i e rum er 3 el-tavler skal der laves 3 linjer. 
Når du filtrerer på et rum vil du få vist de alle de installationer der er knyttet til dette rum.
Når du filtrerer på en installation vil du få vist alle de rum hvor installation er udført.

Jeg hjælper dig gerne videre

m v h mads32
 
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Jun.2021 kl. 14:58
Hej Vmaten
Du har sendt en privat besked. Men jeg ved ikke had jeg skal kikke på. 

Jeg mener jeg har beskrevet hvordan du kan finde det du søger, ved at ændre lidt i din tabel.

Du skal have fuldstændig styr på hvad der er i hvert rum

Lad os blive her i dette forum, så går der ikke noget tabt.

m v h   mads32
Til top
Vmaten Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Maj.2021
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Aug.2021 kl. 15:51
Hej Mads32

Tror jeg har formalert mig forkert.

det jeg gerne ville have lavet er at man skulle kunne hver gang jeg vælger en dropdown menu skal den filtere så udvalget bliver mindre hver gang så det jeg havde i tankerne er ar hvis man vælger dropdown menuen Kategori så ville der stå hvad anlægget omhandler jeg søger nu tager jeg feks. vand derefter væger jeg den anden dropdown menu for at jeg gerne ville finde de anlæg som indholder hvad i det på glædene område når jeg så klikker på den 3 dropdown men som hedder udstyr ville jeg gerne have at den filtrer mellem de to nuværene menuer jeg har valg og viser mig de udstyr i det område og Kategori jeg har valgt.

det er pga ellers ville jeg få en kæmpe liste og ville være at for uoverskuelige

Mvh 
Lasse

 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk