Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketmakro datoer sum

 Besvar Besvar
Forfatter
peda Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 30.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Emne: makro datoer sum
    Sendt: 25.Okt.2021 kl. 13:35
Hej Gruppe
skal have lavet et ark, hvor kolonne A indeholder tilfældige datoer i stigende orden. Ud for hver dato tastes et beløb i kolonne B. Arket skal via datokolonnen gå et år tilbage (maks 365 dage) 0g udregne summen af beløbene. hvis summen af beløbene overstiger f.eks. 5000, skal der returneres en meddelelse om at maks er nået. håber dette er til at forstå
mvh
peda
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Mar.2022 kl. 19:38
Hej
Hvis du stadig søger et svar :-)
Jeg har længe bøvlet med et lignende problem, og har løst det på denne måde (formel i række 10, kan bare kopieres op og ned):
Jeg har lavet en hjælpekolonne C, med følgende formel: =SAMMENKÆDNING(">=";A10-365)
I kolonne D har jeg denne formel: =SUM.HVIS(A$1:A10;C10;B$1:B10)

Hvis formlen i kolonne C skal tage højde for skudår kan du skrive: =SAMMENKÆDNING(">="; DATO(ÅR(A10)-1;MÅNED(A10);DAG(A10))+1)
Hvis formlen i kolonne D skal komme med en advarsel kan du skrive: =HVIS(SUM.HVIS(A$1:A10;C10;B$1:B10)>5000;"Beløb overstier 5.000 i løbet af det sidste år";"")

SUM.HVIS ikke accepterer en formel som "Kriterie". Derfor bruger jeg C kolonnen til at beregne kriteriet.

Håber at det kan hjælpe dig videre
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk