Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSumproduct + dato

 Besvar Besvar
Forfatter
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Emne: Sumproduct + dato
    Sendt: 07.Okt.2011 kl. 10:19
Jeg henter jo mine data fra en csv file, og i et af felterne er der indtastet en dato, men når jeg henter denne indtastning via følgende formel:

=SUMPRODUCT((måler.csv!$B$4:$B$500=Data!$B$3)*(måler.csv!$F$4:$F$500=Data!$A$4)*(måler.csv!$H$4:$H$500=2);måler.csv!$I$4:$I$500)

returner den bare følgende: 00-01-00 istedet for 28-02-11. Jeg har forsøgt at formaterer feltet til dato dd-mm-åå, men uden virkning.
 
Nogen der har en ide ???
Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top



Til top
exAHSacto Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 10.Okt.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Okt.2011 kl. 17:08
hej kbno,
 
prøv at smid et udkast af dine data, så kan jeg bedre hjælpe.
 
/Anders
Til top
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 09:38

Hej Anders

Jeg har mine aflæsninger (sker automatisk) i filen måler.csv og jeg har i filen Månedsrapportering.xml i fanen data, celle b9 forsøgt med sumproduct formlen.

Hygge - Kim

Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top
exAHSacto Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 10.Okt.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 13:12
hej igen,
 
vil det være et problem, at importere data fra måler til månedsrapportering? det kan nemlig godt give lidt bøvl, at henvise til andre workbooks.
 
hvis dette ikke er en mulighed, da ville jeg lave en nøgle i begge filer som f.eks. hed kunde-hus-måned, og derefter anvende en VLOOKUP formel.
 
I øvrigt er 28-02-11 vel forkert, burde det ikke være 03-02-2011?
 
/Anders
 
 
Til top
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 13:28
Ja vi har desværre ikke mulighed for at importerer data direkte - vores eneste mulighed er at downloade/eksporterer til csv filer. For at gøre arket så brugervenligt så muligt er det ikke en mulighed at vi skal ændre i måler.csv filen, desværre - hvis det er det du mener med "nøgle".
 
Med hensyn til dato er det rigtigt at den er aflæst 3 feb - men det er fordi denne måler aflæses manuelt og så er der desværre en menneskelig faktor hvad angår aflæsning Wink og det er også selve grunden til at vi skal bruge datoerne - der skal nemlig dagkorrigeres.
 
Hygge - Kim
Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top
exAHSacto Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 10.Okt.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 14:18
hej igen,
 
Hvad siger du til denne løsning:
/uploads/365/Månedsrapportering_v2.xlsm" target="_blank" rel="nofollow">Månedsrapportering_v2.xlsm
 
/Anders
Til top
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 14:28
umiddelbart klarer den jo opgaven men desværre skal jeg lave den key hver måned når de sidste afmålinger kommer ind, og som det ser ud når ser det overskueligt at der er målere for 1 bygning i csv filen - men til sidst ender den med næsten 100 bygninger hvilket bliver besværligt at lave.

Kunne man med en macro udføre den den kommando så den automatisk tilføjede kolonen og keyen når csv filen åbnes ???? Det kunne jo lette arbejdsbyrden gevaldigt.
Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top
exAHSacto Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 10.Okt.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Okt.2011 kl. 14:45
prøv at brug lidt tid med filen, da den klarer det hele automatisk.
her er en tilpasset version/uploads/365/Månedsrapportering_v3.xlsm" target="_blank" rel="nofollow">

Månedsrapportering_v3.xlsmdu bør ændre formlerne, så de referer til arket "måler" fremfor .csv filen.

/Anders
Til top
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Okt.2011 kl. 12:54
Hej Anders
 
Jeg har kigget lidt på det og der er aboslut noget der kan bruges - ved at kopierer csv filen over i nyt ark kan jeg måske med lidt kode få det til at kører.
 
Link til kode forespørgelse: /macro-eller-kode_topic489.html" target="_blank"/macro-eller-kode_topic489.html

Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top
kbno Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 07.Feb.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 500
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Okt.2011 kl. 12:58
Hej Anders
 
10000 tak for hjælpen - men lidt kode fra Allan samt dine løsninger - fik jeg det til at kører, godt nok i excel 2010 og ikke 2003 - MEN DET KØRER Tongue
 
Hygge - Kim
Hygge - Kim
Excel 365 DK user
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk