Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHjælp til at lave makro

 Besvar Besvar
Forfatter
hhartvig Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 29.Maj.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til at lave makro
    Sendt: 07.Mar.2023 kl. 15:59
Jeg benytter et billetsystem hvorfra jeg kan download en Excel file. Baseret på udvalgte data fra Excel filen ønsker jeg at lave en Excel file hvor kan flettes deltager information fra - og en CSV file med deltager data til mit tidtagningssystem.

Fordi filen konstant ændre sig ved salg af nye billetter og eventuelle refunderinger, vil jeg gerne lave en makro som kan generere en workbook med "Master", "Flette-Master", og CSV-Export ark.

Jeg har lavet følgende manuelt ud fra filen som er downloadet fra billetsystemet:

1) Første række slettes
2) Alle rækker med "REFUND" slettes
3) Alle rækker med "Mekaniker" slettes
4) Kolonne "D" og "E" skal flettes med stort forbogstav i ny kolonne navngivet "NAVN"
5) Kolonne "Q" skal indsættes med stort forbogstav i ny kolonne navngivet "BIL/MC"
6) Kolonne "R" skal indsættes med store bogstaver i ny kolonne navngivet "REG. Nummer"
7) Kolonne "S" skal indsættes med venstre;4 i ny kolonne navngivet "KLASSE"
8) ARK sorteres efter "KLASSE" og "NAVN"
9) Ny kolonne oprettes foran kolonne "A" og navngives "DELTAGER". Formlen tæl.hvis($X$2:X2;X2)+X" kopieres ind i alle celler med deltager (laver unikt deltagernummer pr. klasse)
10) Kolonner "A" DELTAGER, "G" NAVN, "T" BIL/MC, "V" REG: NUMMER, "X" KLASSE kopieres til nyt ARK navngivet "Flette-Master"
11) Kolonner "A" DELTAGER, "G" NAVN, "T" BIL/MC, "X" KLASSE kopieres til nyt ARK navngivet "CSV-Export"
12) Overskrifter slettes
13) ARK "CSV-Export" eksporteres som CSV tekst file navngivet "import.dat" (denne operation kan godt gøres mauelt hvis det er for bøvlet, Excel skal tvinges til kun at eksportere det aktive ark)    

Nedenfor er links til eksempel på filen jeg downloader fra billetsystemet, samt et eksempel hvor jeg i en Excel workbook har lavet de ønskede "ARK" manuelt.


Jeg har af hensyn til GDPR ændret de faktiske Ordre ID, Telefon, E-mail, Billet ID, og alle registreringsnummer til N/A :-)

Er her en som vil give et bud på hvordan denne opgave kan løses? Honorering tilbydes naturligvis.

/Henrik

Til top



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk