Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Konverter tekstfelt til datofelt

 Besvar Besvar
Forfatter
Dorthe_24 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 26.Jan.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorthe_24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Konverter tekstfelt til datofelt
    Sendt: 26.Jan.2024 kl. 14:07
Hej,

Jeg har et stort dataudtræk, hvor et af kolonnerne er en dato skrevet således: 06.10.2023
Det er et tekstfelt, og jeg skal have ændret det til et datofelt, da jeg skal kunne tælle dage mellem datoer - men jeg får ikke lov.
Jeg har forsøgt følgende:

- Kopier data til ny fane og sætte alt ind som en værdi
- Ændre talformatet til at være et datofelt ved følgende: Formater celler -> Vælg fanen tal -> Vælg dato under kategori -> Valgt typen YYYY-MM-DD

Jeg kan se, at den første format på listen er markeret med en * og henviser til internationale indstillinger for dato og klokkeslæt. Og har også forsøgt under Indstillinger -> Avanceret  at ændre til 1904 format, men det lykkedes ikke at formatere det til en dato.

Nogen der kan hjælpe med en løsning?
Tak på forhånd.

Mvh. Dorthe


Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2024 kl. 14:49
Med din værdi i A1, prøv:

= --UDSKIFT(A1;".";"-")
Til top
InfoTAL Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Status: Offline
Point: 376
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér InfoTAL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2024 kl. 14:25
Til Dorthe_24

Prøv at se om dette kunne være en løsning:
uploads/2063/Dato_DRF_2024-01-26_14-21-52.xlsx

Ellers er der andre, som bedre kan det.
Evt. upload en fil med beskrivelse/ønske.

InfoTAL
v/H.C.
Bruger Excel 2021 DK, 64 bit.
Svar gives/modtages..
Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar
s.e.&o.
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2024 kl. 14:49
Med din værdi i A1, prøv:

= --UDSKIFT(A1;".";"-")
Til top
Dorthe_24 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 26.Jan.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorthe_24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Jan.2024 kl. 23:42
Tusind TAK - det løste min udfordring Tongue og reddede mig fra en manuel tastning af data.
Den formel er gemt til fremover!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk