Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


2 forskellige GAAP - flyvere til illustration

 Besvar Besvar
Forfatter
Camilla Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 12.Feb.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Camilla Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 forskellige GAAP - flyvere til illustration
    Sendt: 12.Feb.2024 kl. 08:27
Hej,

Jeg har en standard kontoplan men skal kunne lave min rapportering i både DKGAAP og USGAAP.
Jeg tænker at det er nødvendigt at have 'støttekonti' til f.eks leasing og goodwill.
Disse konti skal oprettes i mit erp system, men jeg har behov for at finde ud af hvordan jeg gør det på flyvere i excel så jeg selv kan forstå/forklarer det for andre. 

Er der nogen som kan hjælpe mig her ??

Mange tak på forhånd.


Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Feb.2024 kl. 08:25
Når der ingen er der reagerer på dit indlæg, så tror jeg det skyldes, at ingen forstår, hvad det er, du spørger om. Jeg tror godt jeg ved, hvad DKGAAP og USGAAP er forkortelser for, men forvent ikke, at det er indlysende for alle. Forvent ej heller, at det er indlysende for alle, hvad du mener med "flyvere".
Der er garanteret flere der gerne vil hjælpe dig, men der er nok ingen der har lyst til at sidde og gætte på, hvad det er, du ønsker.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13.Feb.2024 kl. 09:40
På dansk hedder det 'GARP' og jeg forstår ikke, hvad du mener med 'flyvere' i Excel?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 08:46
For de bogføringskyndige er (konterings-)flyvere en simpel stregtegning - basalt set af et kors, men hvor den vandrette streg er lidt bredere, så det mere ligner en gammeldags flyvemaskine.
Normalt skal man bruge mindst to "flyvere" for at kunne illustrere det dobbelte bogholderis princip med debet og kredit. Debetbeløb skrives i venstre side og kreditbeløb i højre side.
Jeg tror, at Camilla tager for givet, at alle Excel-kyndige også er regnskabs- og/eller bogføringskyndige, men det er jo langt fra tilfældet.
Jeg kan godt komme i tvivl om, hvorvidt dette spørgsmål er bedre stillet til en revisor end i dette forum, da regnskabsfagligheden i spørgsmålet synes væsentlig vigtigere end regnearksfagligheden.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 09:07
@maxzpad
Ja man lærer jo noget hele tiden. Jeg har ellers været revisor/controller i hele mit arbejdsliv, men synes dog ikke desto mindre det er uklart, hvad Camilla spørger om.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 09:21
@Hans K.
Min pointe er heller ikke, at enhver med f.eks. din baggrund skal kunne forstå og/eller besvare spørgsmålet, men i de fleste revisionshuse (antager jeg) vil man kunne pege Camilla i den rigtige retning via en medarbejder med kendskab til DK-GAAP og US-GAAP. Så min pointe er, at man skal opsøge den relevante faglighed.
Jeg arbejder selv i et revisionsfirma, men jeg er ikke revisoruddannet som sådan (dog HA almen og cand.merc.). Jeg stiftede selv bekendtskab med konteringsflyvere første gang i slutningen af 1980'erne på et grundkursus i Regnskab og Driftsøkonomi på Niels Brock, men ikke mange bruger jo disse "flyvere" mere, fordi ERP-systemerne forventes at have styr på de grundlæggende principper.
Til top
InfoTAL Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Status: Offline
Point: 376
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér InfoTAL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 09:24
Jeg er enig i de 3 sidste indlæg.
Der er jo mange faglige udtryk (ISRS 4410) og (IESBA Code) med flere.  Yderligere krav fra andre lande, derfor kan jeg kun tilslutte mig det nævnte.
Det kan også tilføjes, at den nye bogføringslov L.163 fra maj 2022 giver udfordringer for mange, herunder små foreninger.
Sidstnævnte volder mange besvær, men her kan Excel give god hjælp.

Håber vi får en god afslutning af emnet.
InfoTAL
v/H.C.
Bruger Excel 2021 DK, 64 bit.
Svar gives/modtages..
Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar
s.e.&o.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 09:34
Okay, så "flyvere i Excel" må vel basalt set være det, som Camilla ønsker hjælp til, tænker jeg.

Her er et meget forenklet eksempel: uploads/1747/Konteringsflyvere_2024-02-14_09-33-51.xlsx
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 09:45
Ahhhh, er selv revisor uddannet og har arbejdet som revisor i en årrække, og har aldrig hørt udtrykket 'flyvere' - vi kaldte det for 'T-krydser'.

Anyway - regnearket, som Maxzpad har uploadet er det rette vej at gå.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Feb.2024 kl. 10:02
@EXCELGAARD
Jeg havde så ikke hørt udtrykket "T-krydser" før, men det giver da også god mening.

Nu er det spændende, om Camilla stadig er med på tråden, eller om hun er skræmt væk af de "interne drøftelser" Big smile
Til top
InfoTAL Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Status: Offline
Point: 376
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér InfoTAL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Feb.2024 kl. 14:26
Som maxzpad anfører, er det spændende om tråden slutter.
Emnet er jo spændende og derfor vil jeg lige supplere lidt med det, jeg har lært som kontoskitser og nu fundet hos FRS/PWC ang. GAAP.
Derfor lige lidt om det i vedhæftede.
Det er nok ikke alene Excel, som skal i anvendelse.
InfoTAL
v/H.C.
Bruger Excel 2021 DK, 64 bit.
Svar gives/modtages..
Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar
s.e.&o.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk