Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Pivot diagram

 Besvar Besvar
Forfatter
Mr.GF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 19.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr.GF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pivot diagram
    Sendt: 26.Mar.2024 kl. 11:24
Hej

Jeg forsøger at lave en Top-5 diagram over årsager til stop i produktion.
Nogle af årsagerne ønsker jeg at fjerne via bruge filter på de årsager.

Når jeg så vælger kun at se top-3 årsager tager den så de filteret årsager med alligevel.
Vælger jeg top-5 og derefter fjerner årsager, så fjerne diagrammet min top-5.

Hvad er løsningen?Star
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2024 kl. 14:59
Hej
Det tror jeg ikke du kan med en Pivot-tabel. Når du fjerner årsag 14. Er det ikke længere top 5 du vil se, og det kan Pivut-tabellen ikke finde ud af.
Jeg vil forslå dig at bruge en kombination af funktionen STØRSTE og XOPSLAG. Se vedhæftede projektmappe uploads/2709/Viewer_TEST.xlsb. Jeg har markeret de felter hvor jeg har tastet nogle formler med gul.
Se om det kunne være n brugbar løsning.
God påske
Jørgen



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Mar.2024 kl. 10:04
Hej
Har du mulighed for at uploade dit regneark evt. i anonymiseret form, og skrive helt præcist hvad det er du har gjort og hvad du ønsker, så vil det være lettere at hjælpe dig.
God påske
Jørgen
Til top
Mr.GF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 19.Mar.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr.GF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2024 kl. 13:46
uploads/3082/Viewer_TEST.xlsb

1. Jeg starter med at sorterer min pivot-table i top-5 via Værdifiltre.

2. Når jeg så fjerner f.eks årsag 14 så kommer alle årsager frem.

Hvordan undgår jeg at den viser alle årsager?
Så hvis jeg fjerne en årsag fra top-5, så bliver den erstattet af næste årsag som vil passe ind i top-5?
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgen Christensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Apr.2024 kl. 14:59
Hej
Det tror jeg ikke du kan med en Pivot-tabel. Når du fjerner årsag 14. Er det ikke længere top 5 du vil se, og det kan Pivut-tabellen ikke finde ud af.
Jeg vil forslå dig at bruge en kombination af funktionen STØRSTE og XOPSLAG. Se vedhæftede projektmappe uploads/2709/Viewer_TEST.xlsb. Jeg har markeret de felter hvor jeg har tastet nogle formler med gul.
Se om det kunne være n brugbar løsning.
God påske
Jørgen



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk