Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDiagram over kompas kurs

 Besvar Besvar
Forfatter
karlsen5900 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 09.Okt.2012
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Diagram over kompas kurs
    Sendt: 09.Okt.2012 kl. 15:18

Hej..

 

Først - er en skovl til Excel - dvs. er et ark lavet med formler osv kan jeg putte data ind i det, og der stopper mine evner. Men jeg har et ønske om et ark som kan lave en graf, og tror det er ret simpelt, og har også fået en kollega til at lave et som virker nogenlunde, men der er lidt problemer, som jeg tror nogen herinde kan løse. Skal bruges til følgende:

 

Jeg arbejder med marine elektronik, og laver jævnligt "renovering" af noget kaldet et gyro kompas. Når vi laver renoveringen overvåger vi efterfølgende kompassets opstart de følgende 4-5 timer med 15 minuters interval. Her ser vi at kompasset "finder" den rigtige kurs igen. Eks:

 

Vi starter med at slukke kompasset hvor det f.eks. står på kurs 200. Når vi starter står det hvor som helst fra 0-360 grader, hvor det så begynder at svinge op og ned, forbi den faktiske kurs, men med mindre og mindre udsving, for så efter 2-4 timer at falde til ro på oprindelig kurs.

 

Altså kunne se sådan ud ved oprindelig kurs 200:

 

12.00 - kurs 118,0

12.15 - kurs 173,0

12.30 - kurs 229,0

12.45 - kurs 244,0

13.00 – kurs 226,0

13.15 – kurs 203,0

13.30 – kurs 185,0

13.45 – kurs 189,0

14.00 – kurs 193,0

14.15 – kurs 199,0

14.30 – kurs 201,5

14.45 – kurs 201,9

15.00 – kurs 201,0

15.15 – kurs 199.9

 

Til sidst står den blot og svinger med 1-2 grader, her stopper vi overvågningen.

 

Disse tal er fra en faktisk service jeg havde forleden. Jeg tegner normalt en grov skitse i hånden, men målet var at kunne lave den i excel så det ser lidt pænere ud. Har så fået lavet et ark som laver det i et koordinat system, men der er lidt udfordinger. Primært er det hvis kursen svinger op og ned over 0 grader, altså nord. For så kommer der et “hak” i kurven, hvor den springer ned på 0, og derefter går det helt galt. Så længe den ikke svinger forbi nord kommer kurven til at se okay ud, men den bliver forvirret over hvis kursen går f.eks fra 340 grader, så til 0 grader og så til 20 grader og så vender og går tilbage forbi nord, altså 0 grader. - - - Håber det her giver noget mening, var en udfording bare at forklare det mundligt til vores regnskabs pige som hjalp mig i første omgang.

 

Det jeg tænker er løsningen, er at man definerer et fast nulpunkt, altså har et felt hvor man kan taste “udgangs punktet” ind. Ekssempelvis hvis den oprindelige kurs er 200, så er det altid 200 grafen skal tage udgangspunkt i, og her bliver det så svært at forklare, for Y aksen skal jo så være “dynamisk” på den måde at “0” altså ikke nødvendigvis er nede i bunden, altså dvs. Udgangspuntet er f.eks 200, Y aksen går så fra 200 minus 180 grader, altså til 20 grader, og på den anden side af nulpunktet er det til 200 plus 180 grader (i praksis +/-179 grader er nok nemmere da 20 grader ellers findes dobbelt.... Pyha – jeg ved det lyder meget kryptisk. Inde i mit hoved ved jeg præcist hvordan det skulle fungere, men er svært at putte ord på.. Så spørg hvis jeg kan uddybe. Et hvert input som kan hjælpe mig ville være skønt. Og har nogen ligefrem et “færdigt” ark som kan bruges – så takker jeg mange gange;)

Forsøger lige med et billede af hvad jeg har nu:

Til top



Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk