Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukkethjælp til udformelse af regneark

 Besvar Besvar
Forfatter
Motoren Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 30.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: hjælp til udformelse af regneark
    Sendt: 30.Jan.2012 kl. 14:34

Hejsa, jeg er forholdsvis ny bruger af excel, eller ihvertfald første gang jeg har sat mig ind i det Smile

Jeg har læst et par bøger om det for ligesom at få et indblik i hvad det kan og hvad jeg kan bruge det til.
 
Jeg har lige lidt opstarts vanskeligheder som der måske var en der lige kunne hjælpe med.
 
Jeg skal bruge excel til at holde styr på timer på mennesker og hvor de har været og hvad de har lavet hvor jeg så vil bruge det til at se hvor mange timer vi har brugt på de forskellige ting. (vil bruge pivot tabel til at sige hvor mange timer er der brugt på skib nr. job nr. tids periode etc. så det er vigtigt jeg skal kunne trække data ud) 
 
hoved faser er... dato,skibs navn, job nr. og antal timer.
 
lige nu er regnearket sat op til at jeg har en dato hvor jeg så kan skrive 4 forskellige skibe i og de forskellige job numre, og hvor mange timer der er brugt på selve skibet. Jeg vil gerne have udspecificeret hvad for et skib, hvad for et job nr, og hvor mange timer der er brugt. lige nu står det over i hinanden og jeg har ikke mulighed for at trække data ud.
 
jeg vil gerne lave et kartotek over de folk jeg arbejder med og at jeg kan have 10 eller mere  forskellige skibe på sammen dato med forskelligt job nr. og timer.
 
Jeg kan selvfølgelig godt bare sætte datoerne efter hinanden nedad, men det vil jo ikke se overskueligt ud hvis mogens på ark1 har været på 5 forskellige job numre på sammen da og niels ved siden af har kun været på 3, så vil datoerne hedde 24,24,24,24,24,25 på mogens og 24,24,24,25 på niels hvis i fanger mig?Big smile
 
og næste fase vil så være om kartoteket skal lavet med fornavn på faner A,B,C etc. eller fortløbende på ark 1 som de er nu.
 
Jeg ser om jeg ikke kan vedhæfte en fil så i kan se hvordan det ser ud nu.
 
 
MVH
Kent
 
 
 
 
 
Til top



Til top
granberg Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jan.2012 kl. 16:25
Hej Motoren
 
Jeg har arbejdet en del med PIVOT tabeller, og det er min erfaring, at det er nemmest hvis man sætter rækker ind for hver opgave, mand, dato mm.
 
Altså kolonner med:
A: Navn
B: Dato
C: Skib
D: Jobnr
E: Timer
 
osv...
 
Det betyder intet at din data bliver lang og uoverskuelig for dig - Det der betyder noget er, at du kan trække en sigende PIVOT ud, der viser dig opsummeringen af det hele, hvis du gør det sådan. Derudover, vil du kunne lave nogle langt mere avancerede PIVOTer med et større detaljefokus.
 
Den måde du har data på, på nuværende tidspunkt er ikke optimal i forhold til PIVOT. Jeg er dog helt enig i, at PIVOT er den rette løsning til dette.
 
Venlig hilsen
Granberg
Til top
Motoren Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 30.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jan.2012 kl. 19:53
Jeg har lige hurtigt lavet et nyt ark, bare for layout skyld, jeg syntes hurtigt det bliver uoverskueligt hvis datoerne ikke matcher hinanden på kolonerne.
lige et spørgsmål med hensyn til pivot, hvorfor kan jeg ikke markere et område i hver af de to tabeller så melder den fejl.
 
MVH
Kent
 
 
 
Til top
granberg Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Feb.2012 kl. 10:04
Hej Kent
 
Det der er noget bedre, men du mangler stadig en navne kolonne. Du skal hele tidne holde din pivot for øje, og ikke de enkelte datalinier.
Som jeg skrev, Navn ude til venstre.
 
A: Navn
B: Dato
C: Skib
D: Jobnr
E: Timer
 
Prøv at have al din data samlet således at du kun skal indsætte nye rækker, og ikke nye kolonner hver gang. Du skal have al data der behøves i hver række, og ikke i en overskrift som på nuværende tidspunkt. Du vil se effekten når du trækker din PIVOT. Så kan du smide Navn ind som række først, og så derunder fx. skib, og i datafeltet kan du smide dine timer ind. Så får du en fin rapport med god logik.
 
/Granberg
Til top
Motoren Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 30.Jan.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Feb.2012 kl. 11:31
Hejsa
 
Jeg har arbejdet en del videre med både regnearket og pivot tabellerne.
 
Opsætningen har jeg lavet som du sagde, arbejder med at adde nogle flere input også.
 
Jeg vil se om jeg kan få oploaded et nyt ark i løbet af weekenden.
 
tak for hjælpen Smile
 
Kent
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk