Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketIF statement til avanceret formattering af dato

 Besvar Besvar
Forfatter
cedm0211 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 13.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: IF statement til avanceret formattering af dato
    Sendt: 13.Jul.2022 kl. 16:43
Hej, 

Jeg søger hjælp til formattering i et datofelt i forbindelse med oprettelse af garantiskemaer.

Det er sådan at når en garanti modtages fra banken, noteres den pågældende gyldighedsperiode, og hermed datoen for hvornår garantien udløber. Er denne dato mindre en 30 dage fra overtagelsesdatoen skal den i et excel ark formatteres gul. Og er overtagelsesdatoen mindre en 15 dage fra gyldighedsperioden skal den formatteres rød. 

Overtagelsesdatoen har jeg i mit excel ark som kolonne C2 og Gyldighedsperioden som kolonne T2. Dvs. T2 skal være den kolonne der formatteres på baggrund af kolonne C2. Datoerne er i mit excel ark formatteret til at stå på følgende måde: xx.xx.xxxx . 

Eksempelvis: Gyldighedsdato med datoen 30.01.2022 skal formatteres rød hvis Overtagelsesdaton er 15.01.2022, og gul hvis Gyldighedsdatoen er 30.01.2022 med tilhørende overtagelsesdato 31.12.2021. 

Håber det giver mening, og at der er en som kan hjælpe mig! 

Dbh. Cecilie 
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Jul.2022 kl. 15:23
Hej Cecilie
Du skal bruge funktionen betinget formatering.
Opret en "Ny regel"
Vælg "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres"
Under "Formater værdier, hvor denne formel er sand:" skriver du: =T1-C1<=15
Tryk på "Formater" og vælg din formatering (rød tekst)
Tryk OK, og under "Gælder for" skriver du: =T2:T11 (det sidste tal skal svare til den sidste række i dit regneark. Du kan evt. skrive: =T:T

Så skal du oprette endnu en regel, for den gule tekst, på samme måde.
Formlen du skal bruge er: =T1-C1<=30

Håber at det kan hjælpe dig videre.

God sommer
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk