| Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Rasmusjc
Forum Begynder
Medlem: 02.Jul.2018
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 19
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Emne: Kalender Sendt: 08.Sep.2025 kl. 10:22 |
Hej Jeg er ved at lave en ferie kalender og kan ikke helt greje hvordan jeg skal gribe det an. Vi er en gruppe hvor hver person skal skrive deres ferie ind. Lige nu er der intet der er automatiseret og jeg ved det hele kan gøres noget nemmere. Arket er bygget op med 12 ark der, hver ark repræsentere en måned. Måneden starter med den første dag i måneden Weekender og helligedage er markeret med blå. Min plan er at kunne datoen fra 2026 til 2027 og så ændre arket automatisk udseende. Er der nogen der kan hjælpe med det? Eller give mig en formel der kunne klar opgaven? På forhånd tak  
|
 |
|
|
|
 |
Krogsgaard
Sølv bruger
Medlem: 26.Apr.2024
Point: 320
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09.Sep.2025 kl. 09:20 |
Hermed en ligende fil fra microsoft biblotek, hvor du kan finde insperation eller bare tilpasse den på fane AH4 ændres år for alle mdr. Der er tons vis af filer på nettet der skan noget med kalender. Obs. Hvis du skal dele filer med andre er det bedst at filen ender på .xlsx filer der ender på .xlsm er filer der kan indeholde makroer
|
|
Niels Krogsgaard Otten
|
 |
Krogsgaard
Sølv bruger
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09.Sep.2025 kl. 09:23 |
Ups rettelse på fane januar AH4 ændres år for alle mdr.
|
|
Niels Krogsgaard Otten
|
 |
Rasmusjc
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09.Sep.2025 kl. 15:56 |
Hej Niels Det ser rigtig godt ud det du har lavet/fundet. Jeg kan selv rette noget til, men mine evner rækker ikke til alt  så lige nogle spørgsmål. Er det muligt at tilføje uge nr.? Her kommer en lidt tricky er det muligt at tilføje en farve til danske helligedage, ved slet ikke om excel kender til danske helligedage eller om man skal oprettet en separat side hvor data hentes fra (hvis det er for svært så dropper vi det) Jeg kunne ikke få den medlemsside til at fungere ordentlig. Når jeg tilføjede et nyt medlem så kom den ikke op på de andre sider hvor man kunne vælge den. Jeg tror at det bliver sådan at man ændre navnet på et medlem i rubrikken i Januar og så bliver det referencen til de andre måneder. Mange tak for hjælpen, det havde jeg ikke selv kunne frem til.
|
 |
Krogsgaard
Sølv bruger
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 09.Sep.2025 kl. 20:56 |
uploads/3092/Kalender_v1.xlsx
farve til danske helligedage kom ikke med denne gang
Excel har brugt nogle smarte ting i denne kalender. Forklaringer på nogle af disse funkrtioner på dansk
Valg boks
Du kan også beskytte dit ark mod fejl indtastning
Vil du mere med Tabeller
|
|
Niels Krogsgaard Otten
|
 |
Rasmusjc
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10.Sep.2025 kl. 12:57 |
Hej Niels Det ser godt ud med den opdateret version. Har forsøgt at finde ud af hvordan jeg får uge til kun at vises om mandagen og ikke for samtlige ugedage? Ligeledes hvordan jeg får markeret kolonnen hele vejen ned og ikke kun den ene celle? Så har jeg set lidt på det med feriedage Fandt denne formel som er gældende for påske og så er det bare + eller - til f.eks kristiflyvdag, pinse osv. men det virker umiddelbart på alle årstal jeg plotter ind (C5 er årstallet) =AFRUND.GULV(DAG(MINUT(C5/38)/2+56)&"/5/"&C5;7)-34
Nu skal jeg lige finde ud af at implantere det i kalenderen, hvis det er muligt.
Jeg har set på de videoer du har sendt og er blevet lidt klogere. Dog ikke den med tabeller endnu, men der er helt sikkert en del læring i den og de andre videoer der er postet på brugeren, så tak for det.
|
 |
Krogsgaard
Sølv bruger
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10.Sep.2025 kl. 13:15 |
Uge nr, vises kun hvis værdien er ma i rækken under =HVIS(C5="ma";UGE.NR(DATO(CalendarYear;$B$5;Januar[[#Overskrifter];[1]]);2);"")
Ligeledes hvordan jeg får markeret kolonnen hele vejen ned og ikke kun den ene celle? Det kan man godt under "betinget formatering" men det kan godt drille når der ændres i rækkerne Indset/slet. Jeg laver mange tids- og recurser planer. Her anvendes kun VBA eller office script. lige som helligedage, dage. da bare virker Er løbet tør for tid pt, evt andre kunne hjælpe
|
|
Niels Krogsgaard Otten
|
 |
Krogsgaard
Sølv bruger
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 10.Sep.2025 kl. 13:28 |
|
|
|
Niels Krogsgaard Otten
|
 |
Rasmusjc
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 11.Sep.2025 kl. 13:30 |
|
Det er også helt i orden at du har andet at se til.
Jeg har været ved at lege lidt med arket, som man siger... og det er jo ret spændende, det bliver "learning by doing" og når man ikke kender til denne måde at bygge funktionerne op som du har gjort så er det lidt frem og så forfra.
F.eks med Året som var bundet op til cellen i Januar. Her vil jeg godt have en ny side med inputs. Opretter arket "inputs" og ændre cellen i Januar og henviser til "=Indputs!E4"
Så finder jeg frem til at jeg bare kan ændre referencen til "CalenderYear" under "navnestyrring" meget nemt når man kender til det.
Jeg har lavet en komplet setup for januar nu og så skal den kopieres til februar så må vi se om det går helt smooth.
|
 |
Rasmusjc
Forum Begynder
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 19.Sep.2025 kl. 19:31 |
|
Jeg har nu forsøgt at løse problemet selv men må nok erkende at det er svære end som så.
Jeg er med på at der at det kan blive et problem at ændre farver (betinget) hvis der tilføjes eller fjernes linjer i arket, men jeg tænker at jeg så må ændre i koderne hvis det bliver nødvendigt.
Jeg har været ved at se på helligdage og hvordan jeg får dem markeret i kalenderen.
Jeg har helligdagene på arket "Indputs" og datoerne står fra F22:F34
Jeg vil gerne markere/highlight en given helligdag i arket "Januar" i området C6:AG16 Datoen hvor C5:AG5 er dagen (1-31) og B2 er navnet på måneden "Januar" eller "MonthName" og året står i AH2 "2025" eller defineret som "CalenderYear"
Men jeg kan ikke finde ud af at skrive det ind som en betinget formel hvor jeg bruger =Tæl.Hvis...... Har spurgt ChatGPT men den kan heller ikke
Håber der er en der kan hjælpe.
|
 |
Jørgen Christensen
Sølv bruger
Medlem: 31.Jul.2020
|
Indlæg funktioner
Tak(0)
Citér Svar
Sendt: 29.Sep.2025 kl. 09:19 |
Hej Jeg har selv haft en lignende udfordring.
Den måde jeg løste det på, var ved have hele datoen i feltet (række 6 i dit regneark) og ikke kun fx. 1. Ved at oprette en burger formatering der kun hedder "d", er det kun dagen der vises, så det er ikke noget brugerne ser.
Dernæst oprettede jeg en skjult række hvor jeg kunne markerer om en dato var en helligdag eller ej (fx. række 7). Når jeg har hele datoen (i række 6), kan jeg (i række 7) bruge funktionen "xopslag" til at slå op i tabellen med helligdage, hvor jeg har sat en ekstra kolonne ind hvor der står "1" ud for alle helligdagene. =XOPSLAG(C6;helligdage;kolonne med "1").
I række 7 vil der under datoen nu stå 1, hvis der er tale om en helligdag og det kan du så bruge til at lave en betinget formatering.
Håber at det kan hjælpe dig videre, ellers må du uploade dit seneste regneark, og så kan jeg sætte formlerne ind.
God arbejdslyst Jørgen
|
 |