Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kombinere 2 eller 3 formler

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 23.Jan.2026
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 14
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: kombinere 2 eller 3 formler
    Sendt: 23.Jan.2026 kl. 16:20
Jeg anvender følgende formler til at tælle, men har behov for flere data i samme formel.

Jeg anvender bl.a. disse:

=--ELLER($B2={1;2;3;4;5})*1

=--ELLER($B2={6;7;8;9;10})*2

=--ELLER($B2={11;12;13;14;15})*3

Mit spørgsmål er: hvordan kombinerer jeg disse til én formel?

Er nybegynder, så håber på hjælp, tak!
Til top

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Medlem: 04.Apr.2019
Point: 1604
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2026 kl. 06:17
Citat: ODDC46 ODDC46 skrev:

Jeg burde måske nok have skrevet, at de tal jeg viser, bare er nogle tilfældige tal og IKKE de tal, som jeg reelt bruger. Hvorfor? Fordi en kvik person herinde måske kunne regne ud, hvilket problem jeg forsøger at løse og det er jeg ikke interesseret i, da det evt. kan være værdifuldt (hvis det dur):-)

Jeg spekulerer overhovedet ikke på, hvilket problem du forsøger sat løse, så "Kvik person" - ikke mig i hvert fald.
For søren da - den formel der er vist i celle A12 er jo præcist din egen formel kædet sammen til én formel (med tre ELLER-funktioner) som du har efterlyst adskillige gange, og som jeg fuldt ud forstod første gang, så de mange gentagelser havde du ikke behøvet.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 12:49
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 16:20
Hej Hans,
Mange tak for dine svar og jeg beklager, at jeg skulle have beskrevet problemet lidt på en anden måde, for:
Jeg kan ikke bruge >< for tallene kommer ikke i rækkefølge, det var bare som eksempel. I virkeligheden er det f.eks: 1;4;6;11 og lignende, jeg skal markere med værdien 1, 2 eller andet tal, som jeg så skal regne videre på. Fuldstændig som mine nuværende formler, bare i én streng/formel og forskellige andre tal.

Altså: jeg skal kun bruge én sammenkædet formel i stedet for tre - og uden >< da det kun er = der skal vise resultat.

Med venlig hilsen, Ole
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 16:46
Alle tal i første del af formlen skal vise resultatet: 1

Alle tal i første del af formlen skal vise resultatet: 2

Alle tal i første del af formlen skal vise resultatet: 3

Det tastede tal i A2 skal altså ikke ganges med noget, bare vise 1. 2 eller 3 som jeg derefter lægger sammen og trækker fra i mange rækker, 25, 50 eller flere. Der kommer også formler i en kolonne ved siden af, som viser -1 hvis tallet ikke findes i A2
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 17:47
Undskyld, der skulle stå: første, hvis anden og tredive del af formlen. 
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 17:49
Jeg prøver lige igen: første, anden og tredie del. 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 18:50
Hvis jeg skal være ærlig så er jeg mere forvirret nu end før.
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Point: 5687
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 21:49
prøv at upload dit ark så kan vi måske bedre hjælpe dig

hans formel gør jo lige det du have den til den tjekker om A2 er ligemed eller større end 1 og om A2 er lig med 5 eller mindre end så er værdien lig med A2
hvis tallet ikke er i første gruppe tjekker den om A2 er lig med eller større end 5 og om A2 er mindre end 10 eller lig med 10 så er værdien lig med A2*2
hvis tallet heller ikke er i anden gruppe tjekker den  om A2 er lig med 11 eller større end 11 og om A2 er mindre end 15 eller lig med 15 så er værdien A2*3
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jan.2026 kl. 22:08
=HVIS(ELLER(A2={1;2;3;4;5});A2;HVIS(ELLER(A2={6;7;8;9;10});2*A2;HVIS(ELLER(A2={11;12;13;14;15});3*A2;)))
ellers må du bruge denne formel så du kan ændre de 5 fem tal i hver gruppe så de kommer til at passe til dit ark
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 05:45
Er det bedre sådan?

Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 10:35
Mange tak, det kan jeg måske bruge, kan dog først tjekke i aften🙏🙏
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 10:36
Mange tak, det tjekker jeg I aften🙏🙏
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 14:53
Hej Bjarne, hvis du ser på mine formler, så er det ikke tallet i B2, der skal ganges med 1, 2 eller tre. Resultatet skal være en markering med 1, 2 eller 3 - og det er disse tal, jeg skal regne videre på. Derfor dur 2*A2 osv ikke.
Det eneste jeg ønsker, er at sammenkæde mine 3 formler, som fungerer 100% enkeltvis og gerne skulle gøre det samme, bare i en enkelt formel.

Mvh
Ole
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 16:37
Altså sådan at forstå:

=--ELLER($A2={1;3;5;7;8;11})*1 (hvis tallet er i $A2 vises 1 i cellen).

=--ELLER($A2={13;15;16;18})*2 (hvis tallet er i $A2 vises 2 i cellen).

=--ELLER($A2={26;27;29})*4 (hvis tallet er i $A2 vises 4 i cellen).

Kan man ikke bare have alle 3 udsagn i én formellinie? Jeg troede, at & (OG) var nok, men kan ikke få det til at virke, så der skal nok en eller flere kommandoer til?

På forhånd tak! Mvh Ole
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 17:02
Du gør godt nok ikke meget for at bruge det der allerede er bragt til dig!

Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 19:58
Hej Hans, jeg retter ALDRIG tallene i formlerne, når de først er lavet, er de faste. Jeg indtaster KUN tal i A2, B2, C2 osv. Derfor forstår jeg ikke ret meget af det, du har sendt.

Jeg har 6 faste formler og de ændres aldrig, når de virker og dem jeg har vist virker 100% Jeg har bare brug for, at der kommer forskelligt resultat, alt efter hvilket tal, der bliver tastet i A2.

Kan man ikke, nogenlunde enkelt, sammenkæde de tre formler til én formel?
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2026 kl. 20:09
Jeg burde måske nok have skrevet, at de tal jeg viser, bare er nogle tilfældige tal og IKKE de tal, som jeg reelt bruger. Hvorfor? Fordi en kvik person herinde måske kunne regne ud, hvilket problem jeg forsøger at løse og det er jeg ikke interesseret i, da det evt. kan være værdifuldt (hvis det dur):-)
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger

Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2026 kl. 06:17
Citat: ODDC46 ODDC46 skrev:

Jeg spekulerer overhovedet ikke på, hvilket problem du forsøger sat løse, så "Kvik person" - ikke mig i hvert fald.
For søren da - den formel der er vist i celle A12 er jo præcist din egen formel kædet sammen til én formel (med tre ELLER-funktioner) som du har efterlyst adskillige gange, og som jeg fuldt ud forstod første gang, så de mange gentagelser havde du ikke behøvet.

Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2026 kl. 12:05
Hans ja du har jo lavet løsningen til ham flere gange, tror ikke ham forstår dine formeler 
Til top
ODDC46 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ODDC46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2026 kl. 14:11
Hej Hans (og Bjarne),
Jeg bøjer mig i støvet og må indrømme, at den sidste løsning selvfølgelig virker!! Mange tak!!

Jeg koncentrede mig desværre om din tidligere version, som "gangede tallet i A" med 1, 2, 4 hvilket den nye jo ikke gør, så jeg siger tusind tak for hjælpen og beklager, at jeg ikke kiggede på det sidste før nu.

Med venlig hilsen,

Ole
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010–2026 Dansk Regneark Forum – en del af Excel-regneark.dk