Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketKopiere rækker fra ark til ark ud fra celle værdi

 Besvar Besvar
Forfatter
MarcToe Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 11.Sep.2020
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiere rækker fra ark til ark ud fra celle værdi
    Sendt: 18.Aug.2022 kl. 13:26
Hej, 

Jeg har fået en opgave som går på, at lave en løsning hvor der kopieres alle rækker fra ét ark (Visitationsark) over til et andet ark (Kontrol-ark). 

Det første ark (Visitationsark) rummer mange linjer, som skal visiteres manuelt af en kollega. 
Kollegaen sætter en status på hver linje, ud fra en dropdown-box på hver linje. 

Hvis status sættes til "Kontrol" skal linjen kopieres over til andet ark (Kontrol-ark). 
Hvis status efterfølgende sættes til noget andet end "Kontrol", så skal linjen forsvinde fra Kontrol-arket. 

Jeg har lavet et træk via Power Query, og linjerne kopieres og fjernes helt fint. 

Problemet er at Power Query overskriver alle de oplysninger som kollegerne skriver i de forskellige kolonner i Kontrol-arket. 

Hvordan kan jeg ellers lave en løsning, hvor manuelt tilføjede data ikke slettes hver gang der lægges nye linjer over i Kontrol-arket?  
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 10:29
Hej Marc
Indsæt denne funktion på kontrolarket i det øverste venstre hjørne, hvor du ønsker at de kontrollede linjer skal vises:
=FILTRER(Visitationsark!A3:E19;Visitationsark!E3:E19="Kontrol";"")

Forklaring
A3:E19 referer til det område på visitationsarket som skal kontrolleres
E3:E19 referere til den kolonne hvor din dropdown-box er (der hvor der står "Kontrol")

Håber at det løser din udfordring.

Venlig hilsen
Jørgen

Til top
MarcToe Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 11.Sep.2020
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 11:20
Hej Jørgen, 

Tak for hjælpen - det løste mit indledende problem :-) 

Men der er opstået et nyt problem: 

Rækken i Visitationsarket består af 25 kolonner, men jeg har kun brug for, at 5 af de kolonner kommer med over i Kontrolarket. 
De fem kolonner er spredt ned igennem de 25 oprindelige kolonner, så de står ikke samlet. 

Når de fem kolonner er trukket over i Kontrolarket, skal der tilføjes 10 nye kolonner med hver deres overskrift, efter de fem oprindelige kolonner. 

Hvordan kan jeg gøre det?

Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 12:14
Hej Marc
Det er noget rod :-)
På kontrolarket, vil jeg bare skjule de kolonner der ikke skal vises.
Hvad skal der stå i de nye kolonner?
Hvis det bare er nogle beregninger på eksisterende data, så er det ikke noget problem. Så kan du bare oprette de ekstra kolonner til højre for kolonnerne på kontrolarket.

Hvis du derimod vil tilføje nye data fx. at rækker der er markeret med "Kontrol" skal godkendes at en anden medarbejder. Så kan du ikke bruge mit forslag.

Hvis der skal tilføjes nye data, vil jeg forslå, at du til højre for de eksisterende kolonner opretter de 10 nye kolonner og at alle data på Visitationsark kommer ind i en tabel ("Indsæt" - "Tabel"). Så kan du meget enkelt sorterer på data, og finde de rækker der er markeret med "Kontrol". Brug evt. funktionen "Frys ruder" under "Vis", så du hele tiden kan se kolonnerne til venstre og overskriften.
Hvis det bliver for uoverskueligt med alle de 25 kolonner, til kontrollen, kan du evt. indsætte 5 yderligere kolonner (inden de 10 nye), med overskriften fra de oprindelige kolonner. For at trække data over i de 5 kolonner skal du bare bruge formlen "=" og så den oprindelige celle.

Du skriver at en linje der har status "Kontrol", igen kan ændre status. Derfor vil jeg foreslå, at du opretter tre kolonner (du har dem måske allerede):
- Dato for visitation
- Dato for kontrol
- Kontrol af datoer
Hvis linjen er blevet kontrolleret, og efterfølgende ændre status, og bliver visiteret igen, med en ny dato, skal du kunne se det. Derfor skal du skrive en lille formel, der viser hvis visitationsdatoen ligger efter kontroldatoen. =HVIS(I17>J17;"OBS";"") hvor I17 er visitationsdatoen og J17 er kontroldatoen).

Kort sagt, vil jeg have alle data i et ark. Min erfaring er, at man ellers lige pludselig får blandet tingene sammen. Jeg ved ikke om min forklaring giver mening, men ellers er du velkommen til at sende mig en privat besked  med dit telefonnummer, så kan vi ringe sammen.

God weekend
Jørgen
Til top
MarcToe Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 11.Sep.2020
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 13:15
Hej Jørgen

De 10 ekstra kolonner skal blot udfyldes af sagsbehandleren undervejs i kontrollen.
Det vil primært være datoer og korte tekster. Der er ikke nogen beregninger eller indhentning af data fra andre kilder/ark. 

Så de 10 kolonner skal egentligt bare være tomme fra starten og så blive udfyldt af sagsbehandlerne.  
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 13:46
Hej Marc
Det var det jeg "frygtede". Det betyder at FILTRER funktionen sætter rækker ind og evt. fjerner dem igen. Derfor vil man ikke kunne stole på, at de oplysninger som sagsbehandleren indtaster under kontrollen, står ud for den rigtige række.
Der bliver tilføjet nye data, og derfor vil jeg foreslå at samle alle data på én fane.
God dag til dig
Jørgen
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Aug.2022 kl. 14:14
Jeg fandt lige denne artikel: Sådan laver du en formular i Excel - Proximo
Det er måske noget du kan bruge.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk