Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketLayout

 Besvar Besvar
Forfatter
Joergen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Apr.2018
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Layout
    Sendt: 23.Apr.2018 kl. 15:01

Jeg har søgt lidt i forummet uden held, så derfor forsøger jeg med et opslag.

Jeg har lavet et årsregnskab i excel. Tal delen fungerer rigtig fint, men tekst delen (ledelsesberetning, revisorpåtegning, regnskabspraksis mv.) driller lidt. Jeg kan ikke lidt for celle højderne til at passe, så selvom teksten ser ud til at stå fint i selve excel arket, så ændres højden og nogle steder forsvinder dele af teksten, når jeg vil printe.

Hvorfor sker dette, og er det bedre evt. bare at lave en hel side til en stor tekst del og så styre teksten på måde, eller hvad er jeres erfaringer med dette?

På forhånd tak.

Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5470
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2018 kl. 17:31
Jeg laver selv alle mine tekst sider til alle mine regnskaber i Excel - på den måde er det bare lettere, at få de rigtige oplysninger flettet ind  Smile

Metoden, som jeg har haft succes med, er, at flette samtlige celler på en "tekst" side, og så opbygge teksten med formler.
På den måde er det ligegyldigt, hvor meget de enkelte oplysninger fylder eller ændrer sig på den enkelte side - det vil altid stå pænt - også ved udskrift på alle mulige printere.

Har man behov for linjeskift i sine tekster, så gøres dette med TEGN(10), f.eks.:

="Årets resultat er af røven til!"&TEGN(10)&"Men ellers går det jo meget godt."

Sidst, men ikke mindst, så har jeg et 'Indstillingsfaneblad', hvor jeg har mulighed for at tilpasse teksten med forskellige valgmuligheder, f.eks. vurdering af årets resultat, tilføjelser til beretningen og/eller påtegningen, og den slags - men, ofte foretages også disse automatisk (jeg har lavet en UDF til vurdering af årets resultat Geek)

Kort sagt: Flet alle sidens celler samlet og hent teksterne ind i denne celle, og du undgår alle dine nævnte problemer (som jeg også havde, da jeg begyndte, at lave tekst siderne i Excel)
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2018 kl. 15:45
hvordan har du sat dit sidelayout?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5470
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Apr.2018 kl. 17:31
Jeg laver selv alle mine tekst sider til alle mine regnskaber i Excel - på den måde er det bare lettere, at få de rigtige oplysninger flettet ind  Smile

Metoden, som jeg har haft succes med, er, at flette samtlige celler på en "tekst" side, og så opbygge teksten med formler.
På den måde er det ligegyldigt, hvor meget de enkelte oplysninger fylder eller ændrer sig på den enkelte side - det vil altid stå pænt - også ved udskrift på alle mulige printere.

Har man behov for linjeskift i sine tekster, så gøres dette med TEGN(10), f.eks.:

="Årets resultat er af røven til!"&TEGN(10)&"Men ellers går det jo meget godt."

Sidst, men ikke mindst, så har jeg et 'Indstillingsfaneblad', hvor jeg har mulighed for at tilpasse teksten med forskellige valgmuligheder, f.eks. vurdering af årets resultat, tilføjelser til beretningen og/eller påtegningen, og den slags - men, ofte foretages også disse automatisk (jeg har lavet en UDF til vurdering af årets resultat Geek)

Kort sagt: Flet alle sidens celler samlet og hent teksterne ind i denne celle, og du undgår alle dine nævnte problemer (som jeg også havde, da jeg begyndte, at lave tekst siderne i Excel)
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Joergen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 23.Apr.2018
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Apr.2018 kl. 09:41
Mange tak for svaret Excelgaard. Tænker at jeg også vil løse mit problem ved at flette alle cellerne på de sider, hvor jeg kun har tekst.
 
Kan dog godt mærke jeg ikke er så teknisk, så når du snakker om at opbygge teksten med formler, så dør den desværre lidt. Tænker at jeg blot benytter "alt+enter" til linjeskift og så må jeg selv opdatere de tal referencer der er - det er trods alt kun en gang årligt dette skal gøres.
 
Fungere det også fint på sider hvor der er kombineret tal og tekst?- Her tænker jeg på noterne, hvor man ex har en klassisk note med nogle tal og så kan man have en note nedenfor hvor det kun er tekst.
 
@Bjarnehansen; hvad tænker du præcist ang. side layout? jeg har min højde og bredde på "automatisk" og scale på 56%, hvis det dette du mener?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5470
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Apr.2018 kl. 10:11
Noter, der alene indeholder tekst, laver jeg normalt ved at flette de celler, der udgør noten, og indsætte den samlede note tekst i disse celler.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk