Kompliceret og kompliceret - det er det faktisk ikke - databaseforespørgsler er noget Excel er skabt til og har en ret kraftigt understøttelse af...
...men, ja, hvis man intet kender til VBA og SQL, så er det en ganske betragtelig opgave.
Men, måske kan det give dig inspiration til at komme i gang med at lære mere end blot dagligdagsfunktioner i Excel

Tro mig: Det er det værd - der er nærmest ingen begrænsninger i, hvad man kan lave - kan man tænke tanken, så kan det med stor sandsynlig osse laves...
Men, hvor man kommer i gang med det ved jeg faktisk ikke - jeg selv er 100% autodidakt, og har aldrig deltaget i et eneste kursus og min første bog om emnet læste jeg først mange år efter, jeg havde lært det - mest af interesse...
Jeg lærte det selv ved at lave mine første makroer med makro optageren, og dernæst gå ind og kigge på koden, og forsøge at lære og forstå, hvorfor den koden blev lavet, som den blev...
...og, så ved at spørge til hudløshed på nyhedsgruppen "dk.edb.regneark".
Og, så er det ikke helt rigtigt, at jeg aldrig har deltaget i et kursus - jeg har været instruktør på på mange makro-kursuer

Men, budskabet er: Sæt dig for, at lære det, og find din måde - selvlært, kursus, bøger, m.v., og vær ikke bange for at spørge ude på Internettet.
Det burde ikke tage mere end 1-2 år at lære, hvis man er ihærdig...