Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMånedsregnskab skabelon

Besvar Besvar
Forfatter
Happy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 09.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Månedsregnskab skabelon
    Sendt: 09.Apr.2014 kl. 11:58
Hej

Kan man lave en skabelon til et månedsregnskab således, at når man udskriver en balance fra C5 til excel, at den selv kan hente tallene fra den indlæste balance til selve månedsregnskabet hver gang? Der kan jo være nye konti, men den skal vel sådan set også bare hente tallene fra sumkontiene, og de er jo med hver gang.

På forhånd tak :-).
Til top

Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Apr.2014 kl. 12:54
Ja, man kan...

Jeg benytter selv en makro, der gør præcist, hvad du der ønsker, men blot med den forskel, at jeg ikke behøver, at udskrive til Excel først - min makro går direkte ind i C5, via SQL databsen, og henter tallene ud, og smider dem ind i regnearket - og, opretter endda efterposteringskolonner til mig osse, hvis jeg måtte have nogle af dem til månedsregnskabet .-)

Så, på mindre end 10 sekunder, kan jeg til enhver tid udtrække, lave, opstille og kontrollere et komplet månedsregnskab, pr. en hvilken som helst dato, jeg måtte taste ind :-)

But, here's the trick: Dette kræver programmering i VBA kode (makroer) og en smule SQL kode.

Kender du til nogen af de ting?

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Happy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Apr.2014 kl. 13:48
Hej Excelgaard

Tusind tak for dit svar :-).

Jeg tænkte godt, det var lidt mere kompliceret. Jeg har desværre ikke prøvet det før, men jeg vil super gerne lære det. Men det kræver vel et kursus, eller tror du man kan lære det ud fra internettet eller lærebøger? Har du noget, du vil anbefale omkring dette?

Igen tusind tak for dit svar :-)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Apr.2014 kl. 08:02
Kompliceret og kompliceret - det er det faktisk ikke - databaseforespørgsler er noget Excel er skabt til og har en ret kraftigt understøttelse af...

...men, ja, hvis man intet kender til VBA og SQL, så er det en ganske betragtelig opgave.

Men, måske kan det give dig inspiration til at komme i gang med at lære mere end blot dagligdagsfunktioner i Excel Smile

Tro mig: Det er det værd - der er nærmest ingen begrænsninger i, hvad man kan lave - kan man tænke tanken, så kan det med stor sandsynlig osse laves...

Men, hvor man kommer i gang med det ved jeg faktisk ikke - jeg selv er 100% autodidakt, og har aldrig deltaget i et eneste kursus og min første bog om emnet læste jeg først mange år efter, jeg havde lært det - mest af interesse...

Jeg lærte det selv ved at lave mine første makroer med makro optageren, og dernæst gå ind og kigge på koden, og forsøge at lære og forstå, hvorfor den koden blev lavet, som den blev...
...og, så ved at spørge til hudløshed på nyhedsgruppen "dk.edb.regneark".

Og, så er det ikke helt rigtigt, at jeg aldrig har deltaget i et kursus - jeg har været instruktør på på mange makro-kursuer Smile

Men, budskabet er: Sæt dig for, at lære det, og find din måde - selvlært, kursus, bøger, m.v., og vær ikke bange for at spørge ude på Internettet.

Det burde ikke tage mere end 1-2 år at lære, hvis man er ihærdig...
Til top
Happy Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Apr.2014 kl. 09:48
Hej Excelgaard

Jeg har allerede bestilt en bog for at kunne komme i gang :-). Og så er det bare om at "lege" med det. Jeg er meget opsat på at lære det, glæder mig rigtig meget til at komme i gang med det Wink.

Tak for dine gode råd Smile.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Apr.2014 kl. 11:37
Cool!

Held og lykke med det Thumbs Up

Mit første råd: Få styr på  '.Range' objektet - så er du nærmeste allerede halvvejs Smile

Og, af nysgerrighed: Hvilken bog starter du med?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2025 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk