Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Mærke hele rækken

 Besvar Besvar
Forfatter
Sejerkilde Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 10.Dec.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejerkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mærke hele rækken
    Sendt: 20.Maj.2024 kl. 10:42
Hejsa

Tænke at det er lavet i en VBA kode Question

For nogle år siden (mindst 10 år), brugte jeg et Excel ark, i forbindelse med mit job, hvor den række, som man var i, var mærket op med en farve.

Så vidt jeg husker, så kunne man skifte farve, men hvordan det blev gjort, ved jeg ikke.

Er der en eller anden, som måske har en VBA kode til det, så vil jeg blive glad.

m.v.h.

Sejerkilde

Anvender Excel 365 DK

Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 675
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Maj.2024 kl. 13:01
Se denne fil:
uploads/1747/Forum_Marker_Række.xlsm

Jeg har valgt at løse det med betinget formatering og tre makroer:

I arket Markér_Række er der en Worksheet_SelectionChange-makro, som skriver den aktive celles rækkenummer ind i en celle i arket Vælg_farve. Denne rækkenummer-værdi anvendes i den betingede formatering til farvemarkering af hele rækken.

I arket Vælg_farve er der en Worksheet_Deactivate-makro, som trigger makroen "Makro1" i kodemodulet "Module1". "Makro1" opdaterer farvekoden for den betingede formatering, så den passer med den farve, som er valgt i celle C2 i arket Vælg_farve.

I filen er det kun de første 1.000 rækker, som er dækket af den betingede formatering, men det kan tilpasses i "Makro1" efter behov: With .Rows("1:10000") kan fx ændres til With .Rows("1:20000").
Til top
Sejerkilde Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 10.Dec.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejerkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Maj.2024 kl. 13:44
Det er da lige sådan det så nu, er jeg rette sikker på 👍
Mange tak for hjælpen Smile
m.v.h.

Sejerkilde

Anvender Excel 365 DK

Til top
Sejerkilde Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 10.Dec.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejerkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Maj.2024 kl. 15:26
Lige et tillægs spørgsmål.

Kan man lave det sådan, at det gæller for 2 ark, f.eks. ark2 og ark5 ?


m.v.h.

Sejerkilde

Anvender Excel 365 DK

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Maj.2024 kl. 08:18
Ja, hvis du kopierer hele den blok i "Makro1", som starter med With Ark1, og så ændrer du til With Ark2 eller With Ark5 eller hvad du har behov for.

Bemærk at Ark1 i makroen refererer til arkets kodenavn (CodeName) - ikke arkets navn på arkfanen (Markér_række).
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Maj.2024 kl. 08:30
Der skulle lige lidt mere til - se denne fil
uploads/1747/Forum_Marker_Række_2024-05-21_08-24-42.xlsm

Der skal jo holdes styr på den aktive celle i begge ark, så derfor bliver Worksheet_SelectionChange-makroerne lidt anderledes for de to ark, da de skal skrive rækkeværdi i to forskellige felter.

Måske er denne struktur med betinget formatering ikke den bedste, hvis der skal tilføjes flere ark med rækkemarkering, men jeg valgte det for at undgå at "male rækken over", hvorved evt. brugervalgt cellefarve ville gå tabt.
Til top
Sejerkilde Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 10.Dec.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 233
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejerkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Maj.2024 kl. 20:14
Mange tak Thumbs Up

Nu skal jeg bare have det flyttet over i mit ark og have det til at virke Wink




m.v.h.

Sejerkilde

Anvender Excel 365 DK

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 675
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Maj.2024 kl. 08:06
Det bør forholdsvis let kunne kopieres over fra mit eksempel, hvis sammenhængene i det, jeg har stillet op, giver mening for dig Smile
Men sig til hvis du får behov for hjælp.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk