Jamen, regnearket fra 'Tænk' har jo netop osse et felt til beregning af ydelsen?!?
Kvinde dog!
Ved du overhovedet noget som helst om renter og lån?!?
Du får det hele foræret i det regneark, hvis du bare har en 9-kasses eksamen - og, endnu mere med et 11-tal i erhvervsøkonomi (men, held er selvfølgelig osse en del af eksamensræset).
Malian skrev:
Men Excel kender jeg altså pænt godt |
Nej, det gør du så altså ikke!
Begge dine spørgsmål kan løses hurtigt og let med hver sin indbyggede simple og enkle Excel-funktion!
Malian skrev:
Hvis jeg indbetaler x beløb så skal der betales y antal mdr. |
= NPER ( rentesats ; ydelse ; lånebeløb )
Malian skrev:
Hvis jeg betaler x antal mdr skal der indbetales x antal kr. |
= YDELSE ( rentesats ; antal perioder ; lånebeløb )...og, begge funktioner ville du havde fået forærende, hvis du blot kendte så meget til Excel, at du vidste, at man kun behøvede, at trykke på [Fx] i formel linjen, og dernæst vælge <Finansiel> funktioner!
Dermed vile man kunne hurtigt gennemse alle finansiele funktioner, og endda få en beskrivese af, hvad de beregner - på dansk!
Hvorfra skulle jeg vide, at du blander tingene same frk. 11-tal, når du ikke engang kan kende foreskel på nominel rente og ÅOP?!?
Forøvrigt, behøver man ikke Excel til noget så simpelt som rente/låneberegning - det kan gøres 100 gange hurtigere på en simpel lommeregner med '+', '-'. '*' og '/'.
Og, hvis du havde vist, hvordan man gjorde det på en lommeregner - som vi lærte i folkeskolen - så havde du ikke været i tvivl om, hvordan man gjorde i Excel - selv uden de indbyggede funktioner!
Man behøver ikke en bankuddannelse til at beregne noget så enkelt som en rente, afdragsperioder eller en ydelse - blot en 9-klasses eksamen!
Du har overhovedet INTET gjort selv: Kigget i Excel's funktioner/muligheder, læst op på ÅOP og renter, søgt på Internettet, eller andet!
Du har blot givet op på forhånd, smidt et spørgsmål herind, og forventet, at få det hele forærende - du gider ikke engang ofte bare lidt tid på at sidde dig ind i et ganske simpelt regneark, hvor du får det hele forærende - især med tanke på, hvor 'ganske godt', du kender Excel, og hvor høje karakterer du kan score i økonomi!
Og, så bli'r du fornærmet, når man giver dig links og henvisninger til, hvor du kan læse alt om det!
Jeeeez!