Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketPivot / store datamængder

 Besvar Besvar
Forfatter
PHR Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jan.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: Pivot / store datamængder
    Sendt: 17.Aug.2011 kl. 15:18
Hej "Forum"!
 
Jeg mangler noget inspiration til at minimere regnekraften i nogle store regneark!
 
F.eks. har jeg et ark med data på ca. 200.000 rækker og 20 kolonner. Dette skal munde ud i en rapport, der minimeres til ca. 25 rækker og 5 kolonner, men det skulle være muligt at selektere ud fra alle data. Jeg bruger både drop-down menu og til/fra knapper til selektionen.
 
Laver jeg bare formler, bliver regnearket så "tungt", at funktionaliteten går tabt, og man sidder og venter på at arket regner færdig! Så ville jeg som udgangspunkt bruge en pivot-tabel, men her får jeg så problemet, at jeg ikke kan få flere rækkeetiketter til at stå ud for hinanden - kolonne for kolonne.
 
Så tænkte jeg om man kunne genere sin egen lille SQL-database eller lignende?
 
Håber I har nogle ideer.
 
Hilsen
 
Peter
 
PS.: Bruger både 2007 og 2010
Til top



Til top
froksen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 21.Maj.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Aug.2011 kl. 18:14
Ved ikke hvordan og hvorledes det fungerer med SQL, og hvordan dette kan laves. 

Men et tip, som måske ikke direkte løser dit problem, men måske kan bruges alligevel:

- Brug manuel beregning, således at regnearket _først_ beregner nye værdier når du vil have det og ikke automatisk når der sker ændringer. Dette gør at du kan lave flere ændringer hurtigt og først når du er færdige med disse kan du lade Excel arbejde og du kan lave noget andet i mens.
Det skulles kunne gøres via: Funktioner > Indstillinger > Fanen Beregning
Til top
PHR Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jan.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Aug.2011 kl. 19:39
Hej froksen!
 
Kender godt til funktionen, men bruger den sjældent, da ændringerne i forudsætningerne typisk ændres "hurtigt".
 
Men tak for indsatsen.
 
Peter
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Aug.2011 kl. 20:17
Kan du eventuelt oploade filen (eller et udsnit heraf) med en præcis beskrivelse af, hvad det er du ønsker?
 
Hans
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk