Print side | Luk vindue

Udtræk fra Outlook

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1049
Udskrevet den: 06.Mar.2025 kl. 13:50

Emne: Udtræk fra Outlook
Besked fra: Christian
Emne: Udtræk fra Outlook
Posteringsdato: 23.Jan.2013 kl. 11:40
Hej

Jeg har modtaget en masse jobansøgninger jeg skal svare tilbage på, men i stedet for at svare hver enkelt, kunne jeg godt tænke mig at lave et udtræk fra Outlook til Excel, så jeg kan besvare nogle flere ad gangen.

Kan man på en eller anden måde trække e-mail adressen ud af de enkelte mails og skrive det i et excel dokument?

Med venlig hilsen
Christian

Svar:
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 08:53
Ja, det kan man godt:

- Marker mail adressen i Outlook
- Tryk [CTRL] + [C]
- Marker cellen i Excel, hvor mail adressen skal stå
- Tryk [CTRL] + [V]

Hvis du havde forestillet dig, at man kunne får Excel til at gøre det automatisk, så er mine modspørgsmål:

- Hvordan i alverden havde du forstillet dig, at Excel skulle kunne genkende dig mappestruktur i Outlook?
- Hvordan i alverden havde du forestillet dig Excel kan vide, hilke mails den skal hente fra, og hvilke Excel ikke skal hente fra???
- Hvordan i alverden havde du forstillet dig Excel skal vide, hvilke mailadresse(r), der skulle benytte fra de eneklte mails???

Det virker på mig, som om du ikke har tænkt opgaven igennem, defineret problemstillinger, lavet struktur på opgaven, eller noget som helst andet...

Det virker bare på mig, som om du slynger en eller anden tilfældig løseligt svag formuleret opgave ud, og så forventer, at få det hele på severet på et sølvfad!

Det der er en professionel opgave, som du næppe kommer til at undgå, at skulle betale dig fra - i hvert fald så længe, at du ikke selv bidrager til en løsning.

-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.

Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 09:37

Elgaard, du behøver ikke svare i min tråd, hvis du kun har et latterligt flabet svar og et surt opstød. Det gider jeg ikke spilde min tid på.

Jeg spørger kun om det er muligt, jeg har ikke bedt om at få det serveret på et sølvfad.

Til andre der vil svare, uden at regne med at få penge for det, kan jeg godt prøve at formulere mig lidt anderledes.

Jeg har 280 mails i på en konto for sig selv i Outlook. Er det muligt at trække afsenderen (e-mail adressen) ud fra hver e-mail og smide det over i et regneark, så jeg ikke behøver at copy/paste adressen fra hver e-mail.

Med venlig hilsen
Christian

Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 11:32
Citat: Christian Christian skrev:

Jeg spørger kun om det er muligt, jeg har ikke bedt om at få det serveret på et sølvfad.

Nåh, du er kun ude på, at få af vide, om det er muligt...
...så, har jeg misforstået dit spørgsmål - det må du undskylde!

Svar: Ja, det er muligt!

Jeg har 280 mails i på en konto for sig selv i Outlook. Er det muligt at trække afsenderen (e-mail adressen) ud fra hver e-mail og smide det over i et regneark, så jeg ikke behøver at copy/paste adressen fra hver e-mail..

PS: Hvis det kun var muligheden, du søgte svar på, hvorfor bliver du så pludselig konkret - og, endda, med mine forslag, som "du ikke gider bruge tid på"?!

(Hvorfor får jeg nu følelsen af, at have givet en undskyldning, til primadona-forkælet, der virkelig ikke har gjort noget selv, men virkelig vil have det serveret???)

Måske, DU ikke skulle have været flabet og primadonna-fornærmet i dit svar, og i stedet svaret noget i retning af: Ja, det kan jeg godt se, så her er lidt konkrent, og så oplistet dine krav (osse selvom de i virkeligheden er mine forslag)

SÅ, kunne du måske have fået lidt hjælp, men når du nu forventer, at vi andre laver det hele, så...
...må jeg vist hellere trække min undskyldning tilbage!

-------------

Besked fra: Allan
Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 13:13
Hej Christian,

Jeg ved at du kan gøre det på 2 måder - manuelt og via VBA.

Den manuelle: (i Outlook 2010)
Åben OUTLOOK
  1. Click the Filer , og klik på Indstillinger
  2. Klik på Avanceret.
  3. Klik på knappen Eksportér knappen.
  4. Click Eksporter til en fil. klik på Næste.
  5. Vælg Microsoft Excel 97-2003. klik Næste.
  6. Vælg mappen som dine emails ligger i. klik Næste.
  7. Klik Gennemse.
  8. Navngiv filen, klik OK. klik Næste.
  9. Klik på knappen Forbind brugedefinerede felter.
    Hvis knappen ikke er aktiv, så sæt et flueben i Eksporter "E-Mails" fra mappen xx" i stedet.
  10. Klik på knappen "Fjern forbindelser".
  11. Fra venstre side, træk Fra: (Adresse) over i den højre boks og klik OK.
  12. Klik OK og Udfør og e-mailadresserne fra mappen ligger nu i excelfilen.

Vi du have en VBA-version, skal jeg bruge lidt mere tid. Sig til hvis det er nødvendigt Smile

//Allan

Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 14:38
Hvor fanden er mine indlæg?!?

Her forbarmede jeg mig og gik ind for at leverer en skræddersyet VBA løsning på kun 14 linjer (hvoraf de 8 rent faktisk er variabel definationer :-), der kan læse alt fra samtlige mails, i en hvilken som helst mappe i Outlook...

Og, så er det hele væk?!?

Kors i skuret, hvor er folk nærtagende og barnagtige Thumbs Down

Men, så kan jeg da smide det ud på min egen hjemmeside - om en måneds tid, eller....
...hvornår var sidste frist for de der ansøgninger, Christian?

-------------

Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 15:32
Tak for hjælpen Allan! Det virkede perfekt.

Med venlig hilsen
Christian

Posteringsdato: 24.Jan.2013 kl. 18:59
Er DET en perfekt VBA løsning?!?

*Suk*

Ikke alene er det ikke engang noget, der ikke hører under VBA sub-forummet, men det er ikke engang et regnearksspørgsmål!!!

Det er en forklaring på, hvordan man gør noget i Outlook, og ikke i Excel!

Og, endda en vejledning, du blot kunne have slået op i hjælpen til Outlook!

underbygger blot min påstand om, at du overhovedet ikke havde gidet forsøge noget selv, men blot smidt en krog i vandet og håbet på, at en torsk bed på...

-------------

Posteringsdato: 25.Jan.2013 kl. 10:49
Ja, du bed også fint på excelgaard.

Hvis du læser hvad jeg skriver, så har jeg ikke skrevet at det er en perfekt vba løsning, men en perfekt løsning til det jeg skulle bruge det til, så læs det lige helt igennem inden du begynder at skabe dig igen..
At jeg startede den i vba sub-forummet, var fordi jeg regnede med at det skulle klares med en vba kode, fordi det ikke lige er noget alle står og mangler. Selvom det ikke er excel, så er ALLE andre folk herinde så large at de ikke bitcher over småting, som hvor emnet ligger henne.

/Christian

Posteringsdato: 25.Jan.2013 kl. 19:35
Hov, hov!

For det første har jeg overhovedet ikke skabt mig, mens det var dig, der begyndte!

Jeg startede med at komme med konkrete input til dit første oprindelige indlæg, hvorefter dit næste indlæg var, at begynde, at kalde mig latterlig, og andre ting - hvilket så fik mig til at gribe til pennen!

Hvis du læser hvad jeg skriver, så har jeg ikke skrevet at det er en perfekt vba løsning, men en perfekt løsning til det jeg skulle bruge det til, så læs det lige helt igennem inden du begynder at skabe dig igen..

Og, på din opfordring, har jeg så læst dit første indlæg igen, og kan intet sted, at du noget af det, du der påstår - altså må man tillade sig, at gå ud fra, at det er en VBA-løsning, du søger!

Selvom det ikke er excel, så er ALLE andre folk herinde så large at de ikke bitcher over småting, som hvor emnet ligger henne.

Og, hvis du så selv læser tråden igennem, så vil du se, at det overhovedet ikke er det, jeg 'bitcher' over - det var blot min afsluttende konklusion!

Hvad, jeg 'bitchede' over, var, at du kalder mig latterligt, og alle andre mulige nedsættende ting, når jeg kommer med konkrete forslag og kommentarer, hvorefter du så selv kommer med de selv samme 'uddybende' konkrete forslag, som var de dine egne - hvorefter det viser sig, at du overhovedet ikke havde gidet blot, at gøre et forsøg selv - men endda stillede dig tilfreds med en løsning, der næsmest er 'sakset' fra [HJÆLP], hvis du blot havde gidet selv slå det op!

Så, hvor skulle jeg vide fra, at du ikke ønskede en VBA-løsning, når du starter med at poste der, men blot var doven, og ikke selv gad slå det op på [HJÆLP] i det rette program, som viste sig ikke engang være Excel!?!?

Jeg burde faktisk have meldt dig til Forum-Admin for at kalde mig latterlig, og tyv-stjælde mine idder, men anmeldelser til Admin lader jeg svage personer om - jeg kan snilt svare for mig selv...

-------------

Posteringsdato: 28.Jan.2013 kl. 15:40

Citat: EXCELGAARD EXCELGAARD skrev:

Hov, hov!

For det første har jeg overhovedet ikke skabt mig, mens det var dig, der begyndte!

Jeg startede med at komme med konkrete input til dit første oprindelige indlæg, hvorefter dit næste indlæg var, at begynde, at kalde mig latterlig, og andre ting - hvilket så fik mig til at gribe til pennen!

Stop lige excelgaard! - Jeg har aldrig kaldt dig latterlig, jeg kaldte dit svar latterligt.

Ja, det kan man godt:

- Marker mail adressen i Outlook
- Tryk [CTRL] + [C]
- Marker cellen i Excel, hvor mail adressen skal stå
- Tryk [CTRL] + [V]

Hvis det ikke er et latterligt svar, så ved jeg ikke hvad det er. Alle ved sgu da at man kan copy/paste adressen, men siden jeg spurgte om en nemmere løsning, så var det nok fordi jeg ikke gad at sidde enkeltvis med hver mail.

Så, hvor skulle jeg vide fra, at du ikke ønskede en VBA-løsning, når du starter med at poste der, men blot var doven, og ikke selv gad slå det op på [HJÆLP] i det rette program, som viste sig ikke engang være Excel!?!?

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke ønskede en vba-løsning, men da jeg fik en "ikke-vba" løsning, der virkede efter min hensigt, så er det perfekt i min verden.

Jeg burde faktisk have meldt dig til Forum-Admin for at kalde mig latterlig, og tyv-stjælde mine idder, men anmeldelser til Admin lader jeg svage personer om -jeg kan snilt svare for mig selv..

Jeg kan så fortælle dig at det var vores kære forumadmin der selv fandt dit indlæg upassende og tog kontakt til dig. - Jeg har ikke meldt en skid til admin. Jeg kan nemlig også snildt svare for mig selv, endda grammatisk korrekt.

That's it.
Peace.

Besked fra: Allan
Posteringsdato: 28.Jan.2013 kl. 16:03

Kære Christian og Excelgaard,

Nu synes jeg efterhånden at denne tråd er ved at være kørt af sporet.
Jeg tror at alle i denne tråd er kommet forkert ind på hinanden og beder jer om at stoppe denne tråd nu.
Jeg synes der er ærgerligt hvis den ellers så gode tone her i forummet bliver ødelagt at ganske små ting, som i grunden intet betyder.

Der er intet galt i at et spørgsmål ikke sidder lige i skabet første gang, lige som der ikke er noget galt i at stille uddybende spørgsmål.
Jeg håber virkeligt at vi kan lade den ligge her.

Med ønsket om en god aften til jer begge

Allan
Forum admin

Posteringsdato: 28.Jan.2013 kl. 19:20
Narj, det er jo ikke let, Allan, når ens indlæg bli'r slettet, og man derfor er nødt til at forsvare sig, fremfor at kunne lade sine indlæg stå alene!

Du er simpelthen for hurtigt på [slet] knappen!

Men, lader du være med at slette Christian's sidste indlæg der, så kan jeg let stoppe her, da han dermed har trukket hans egen argumentation helt ned på det plan, hvor jeg hele tiden har påstået det ligger - nu osse med desperate forsøg på at kritierer andres gramatiske smuttere, for at få opmærksomheden væk fra egne brølere...

Så, lad mit indlæg her være, så jeg ikke behøver forsvare mig selv mere, og lad Christian's indlæg stå, så jeg ikke behøver bevise, at han trækker argumentationen ned på et børneplan, og jeg skal nok stoppe her Thumbs Up

-------------

Posteringsdato: 15.Feb.2013 kl. 18:29
For de af jer, der skulle være interesseret i VBA-løsningen, så kan I nu finde den her:

www.excelgaard.dk/Bib/Outlook/Read/ www.excelgaard.dk/Bib/Outlook/Read/

-------------

Print side | Luk vindue