Print side | Luk vindue

Find maks værdi i variende rækker

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Makro og VBA
Forum beskrivelse: Hjælp til Makroer og VBA-programmering
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1146
Udskrevet den: 13.Maj.2024 kl. 11:15


Emne: Find maks værdi i variende rækker
Besked fra: HSO
Emne: Find maks værdi i variende rækker
Posteringsdato: 11.Mar.2013 kl. 18:12
Så er jeg tilbage igen med et problem som jeg ikke selv kan gennemskue, jeg har en makro der laver et nyt ark med data og formatering og herefter fører udvalgte data over til et hovedark i en ny række.
 
I denne variende række har jeg så kolonne K der skal indeholde en HVIS(Max) formel, som kan give mig den største værdi ud fra værdier i I3 og i området mellem I6 og cellen ovenover min SUM() celle, (der som sagt varier i række nummer) som er den sidste værdi i kolonne I.
 
Hvis() formlen har jeg benyttet fordi jeg ønsker at der i kolonne K vil blive skrevet "FP" ud fra den værdi i det variende område der er størst.
 
Her er det udsnit af min makro, som jeg benytter for at få indsat HVIS(Max) formlen, men jeg kan som sagt ikke gennemskue at få den til at tage området mellem I6 og rækken over min sidste værdi i kolonne I.
 
 
ActiveCell.Offset(0, 4).Select
    If ActiveCell.Offset(-1, 0) = "SpecialVaerdi" Then
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(MAX(R6C9)>R3C9,""FP"","""")"
    Else
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=IF(MAX(R3C9,R6C9:RC[-2])=RC[-2],""FP"","""")"
 
 
På forhånd tak



Svar:
Besked fra: excelent
Posteringsdato: 12.Mar.2013 kl. 17:13
et skud i tågen, for jeg er ret usikker på hvad du vil opnå
forklar lidt bedre hvis dette ikke løser problemet
 
rk = Cells(65536, "I").End(xlUp).Row - 1 ' find række lige over den sidste (sumrækken)
rng = Range(Cells(6, "I"), Cells(rk, "I")).Address ' tildel variablen rng adressen I6:I?
Range("H3").Formula = "=Max(" & rng & ")" ' indsæt formlen i H3 - ret til aktuel
 


-------------
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!


Besked fra: HSO
Posteringsdato: 15.Mar.2013 kl. 16:01
Tak for hjælpen, endte med at få løst problemet med nedenstående, da jeg blev nødt til at ændre lidt i selve regnearkets opbygning etc.:
ActiveCell.Offset(0, 4).Select
    rk = Cells(65536, "G").End(xlUp).Row 
    Rng = Range(Cells(6, "G"), Cells(rk, "G")).Address
    ActiveCell.Formula = "=IF(Min($G$3,OFFSET(" & Rng & " , 0 , COLUMN()-COLUMN())) = $G" & DelafsnitNr + 5 & ",""FP"","""")"
 
 
 



Print side | Luk vindue