Print side | Luk vindue

Farver

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1259
Udskrevet den: 06.Mar.2025 kl. 10:01

Emne: Farver
Besked fra: Ole
Emne: Farver
Posteringsdato: 24.Maj.2013 kl. 12:54
Jeg pusler lidt med et lille regneark Exel 2011 for Mac
Dette regneark vil jeg gerne sortere ofte.
Regnearket er 18 x 18 celler og hvor jeg ønsker række 2 med bundfarve rød
række 17 og 18 bundfarve gul
Alle data der står i cellerne skal sorteres men bundfarverne skal blive hvor de er, altså række 2 altid rød og række 17 og 18 altid gul.

Når jeg formaterer cellerne og sorterer følger farverne med rundt på arket. Hvordan forhindrer jeg det????

Svar:
Besked fra: rassten
Posteringsdato: 25.Maj.2013 kl. 15:05
Kan laves ved hjælp af "betinget formatering"
Hvis område fx er A1 til R18, start med at markere området(vælg hele området), vælg "betinget formatering" -> "ny regel" -> "Brug en formet til at bestemme, hvilke celler der skal formateres", i rubrikken "Formater værdier, hvor denne er formel er sand:" skriv "=række()=2" tryk på "formater..." under "fyld"  vælg den farve du vil have for række 2, tryk Ok og OK igen for at vende tilbage til arket.
Nu skulle række 2 altid have den farve som du har valgt. Dette samme gøres så for række 17 og 18, hvor du tilpasse række formlerne til 17 og igen til 18.

Hvis dit område ikke er A1 til R18 men fx A2 til R19, skal den første formel værre "=række()=3" som 3 række i arket men din 2 række i området.

Se evt vedhæftet fil. Ark1 og Ark2

uploads/107/Betinget_farve_af_bestemte_rækker.xlsx" rel="nofollow - uploads/107/Betinget_farve_af_bestemte_rækker.xlsx

-------------
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010

Posteringsdato: 25.Maj.2013 kl. 15:10
Hej rassten
Mange tak

Ole

Posteringsdato: 25.Maj.2013 kl. 16:38
Hej rassten

Ovenstående er fint med tal i felterne, men hvis der står en tekst i flere felter vil den ikke udfylde disse??

VH
Ole

Besked fra: rassten
Posteringsdato: 25.Maj.2013 kl. 17:01
er ikke sikker på jeg forstår problemet, betinget formatering er ligeglad med hvad der står i cellerne.
Men hvis problemet er som min nye vedhæftning, altså der står tekst i kolonne R, så er det rigtigt at excel er venlig nok til at vise dig teksten selv om det går ind over næste kolonne, men betinget formatering vil kun gælde for cellerne, så selv om excel viser teksten ind over næste kolonne vil kun cellerne være betinget favet. Og det vil excel gør så længe der ikke står noget i kolonne
Flere måder at løse dette på, enten i kolonne s sæt et ' i det tilstødende celler, eller også gør kolonne R bred nok til at teksten  ikke vil gå ind i kolonne S. Eller vælg at "ombryde" teksten i kolonne R, knappen finde på fanen "startside"

uploads/107/Betinget_farve_af_bestemte_rækker-2.xlsx" rel="nofollow - uploads/107/Betinget_farve_af_bestemte_rækker-2.xlsx

-------------
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010

Print side | Luk vindue