Print side | Luk vindue

Referere til celle

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1422
Udskrevet den: 05.Mar.2025 kl. 20:19

Emne: Referere til celle
Besked fra: Skemalægger
Emne: Referere til celle
Posteringsdato: 30.Okt.2013 kl. 22:26
Jeg har problemer med noget helt basalt:

I Excel2003 vil jeg gerne lave betinget formattering:

I en stor matrix ("tabel") skal der laves en farvemarkering i et givet felt, hvis værdien i feltet er 1 af 2 muligheder (anv/døv) og værdien i feltet nedenunder ikke er "0-d".
Igen vil jeg gerne styre uden om VBA.

Jeg har markeret hele matrix og lavet en formel, hvor de enkelte celler refereres til som:

indeks("tabel";række()-5;kolonne()-5)   ´tabel starter i F6, derfor -5 i offset)

så noget i retning af formattering, hvis:

hvis(og(eller(indeks("tabel";række()-5;kolonne()-5)="anv";indeks("tabel";række()-5;kolonne()-5) ="døv");indeks("tabel";række()-4;kolonne()-5)<>"0-d";sand;falsk)

Er der en smartere måde at referere til den enkelte celle ? Kan ikke få celle("indhold") til at fungere.

Savner en mulighed for at kunne skrive en reference som    "række()"&"kolonne()" - altås, hvis man står i række 3 og kolonne c få resultatet 3c
findes den ?

Svar:
Besked fra: excelent
Posteringsdato: 02.Nov.2013 kl. 08:29
=OG(ELLER(B2="anv";B2="døv");B3<>"0-d")
Udskift B2 med din første celle i markeringen og B3 med cellen under

-------------
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!

Posteringsdato: 16.Nov.2013 kl. 20:00
Har afprøvet det og må erkende, jeg har spildt meget tid på ikke at kende denne mulighed.

Som jeg ser det, skal man bare indtaste det, der gælder for den øverste v. celle i markeringen og så "malerruller" excel resten ? Det må også betyde at, at ønsker man eksakte referencer, kan man bare bruge dollartegn ?

Jeg har prøvet at skrive en formel, der tog hensyn til rækkenr og kolonnenr, men der er simpelthen indbygget ....

glæder mig til at lære flere genveje!

Af hjertet tak Smile

Næste udfordring:

Excel 2003 - som min (offentlige!) arbejdsplads bruger - giver kun mulighed for 3 betingede formatteringer.

Kan jeg lave en formel, der udløser forskellige baggrundsfarver efter 1 af 12 indhold i cellen ?

Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 17.Nov.2013 kl. 12:47
Citér Excel 2003 - som min (offentlige!) arbejdsplads bruger
AWESOME!
Så er det hos det offentlige min næste arbejdsplads skal være - nyere (bånd-baserede) versioner af Excel sutter!
Citér Kan jeg lave en formel, der udløser forskellige baggrundsfarver efter 1 af 12 indhold i cellen?
I XL2003 benytter man normalt enten 'Worksheet_Change' eller 'Worksheet_Calculate' eventerne til at gøre dette, hvilket har den yderligere fordel, at det giver nærmest ubegrænset muligheder Big smile

-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.

Posteringsdato: 17.Nov.2013 kl. 12:55
LOL

Så skal jeg måske bare downgrade til 2003 herhjemme også !

Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 17.Nov.2013 kl. 13:26
Det kommer sandelig an på, og du bedst kan lide at arbejde med de ulogiske, ufleksible, besværlige 'Bånd' (Ribbons), eller de langt mere smarte, logiske, fleksible og brugervenlige 'Værktøjslinjer' (Toolbars)  Beer

(Gæt 3 gange, hvad jeg bedst kan lide, at arbejde med Tongue)

-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.

Print side | Luk vindue