tomme celler
Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1547
Udskrevet den: 05.Mar.2025 kl. 05:20
Emne: tomme celler
Besked fra: John B
Emne: tomme celler
Posteringsdato: 19.Feb.2014 kl. 09:17
Hej Newbee-spørgsmål:
=a1+b1 hvis der er værdi i min. 1 felt, altså der skal stå sammentælling hvis der er værdi ellers vil jeg gerne have et tomt felt
mvh John
|
Svar:
Besked fra: kbno
Posteringsdato: 19.Feb.2014 kl. 09:45
Kræver værdi i begge celler for at lave en sum
=HVIS(OG(A1>0;B1>0);A1+B1;"")
Kræver blot værdi i 1 af cellerne for at lave en sum
=HVIS(ELLER(A1>0;B1>0);A1+B1;"")
------------- Hygge - Kim Excel 365 DK user
|
Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 19.Feb.2014 kl. 09:46
=hvis(eller(a1="":b1="");"";a1+b1)
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
Posteringsdato: 19.Feb.2014 kl. 11:55
Jeg takker mange gange  John
|
Posteringsdato: 19.Feb.2014 kl. 12:15
Jeg var lidt for hurtig, så nu klipper jeg lige ud hvad jeg har og hvad jeg ønsker: C3= evt. indtastet beløb D3= evt. indtastet beløb E3=HVIS(C3<>" ";C3-D3;"") F3= evt. indtastet beløb G3= evt. indtastet beløb H3=HVIS(F3<>" ";F3-G3;"") I3 =HVIS(ELLER(E3>" ";H3>" ");E3+H3;"") Jeg ønsker, hvis E3 OG/ELLER H3 indeholder værdi, så skal I3 vise E3+H3 ellers skal I3 være blank mvh John
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 08:22
har fundet løsningen :P =HVIS(ELLER(C3<>"";I3<>"");C3+I3;"") nu virker det efter hensigten, nu skal jeg bare finde ud af hvordan ;)
|
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 09:07
Du kunne osse bare ligge de to tal sammen =C3+I3
...og så formaterer cellen, så nul-værdier ikke vises - det vil spare dig for en del fejl-muligheder og funktionsopbygning.
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 09:27
Kan du skære det ud i pap, for jeg har stadig fejl på når der kun er 1 tal. Et step by step eksempel? eller jeg kan uploade arket
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 09:38
Hvis det er fordi, der kan komme til at stå andet end tal i cellerne, så skal formlen se således ud:
=SUM(C3)+SUM(I3)
Hvis du ønsker, at værdien nul (hvis facit giver dette), skal vises som en "tom" celle, så kan du formaterer nullet væk - dette gøres således:
- Placer cursoren i cellen,
- Tryk på [CTRL] + [1)
- På fanebladet 'Talformat' vælges bruger-defineret.
- Formater talle som Standard;Standard;
Det første 'Standard' er, hvordan positive tal skal vises, og det andet 'standard' er, hvordan negative tal skal vies. Tricket er det allersidste semikolon, der angiver, hvrdan nul-værdier skal vise, og da du ingenting skriver efter semi-kolonet, vies ingenting ved nul-værdier. Du kan selvfølgelig angivet andet end 'Standard' for positive og negative værdier, hvis du hellere vil have dem vist anderledes...
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 11:07
Jeg er åbenbart ret fattesvag, kan ikke få det til at virke 
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 11:32
Dit skærmbillede er lidt svært, at se, men det ser ud som om, du har "anførselestegn" omkring "Standard", hvilket du ikke skal have...
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 15:46
Jeg kan ikke få lov at indsætte nyt billede, men nej der er ikke anførselstegn
hmmmm kan heller ikke få lov at vedhæfte regnearket
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 17:34
Ligenu er der også en #VÆRDI i cellen - det er vel derfor den ikke vises som blank, men mere som en fejl.
Hvad har du skrevet af tal i dine celler siden du har den besked (#VÆRDI)
|
Posteringsdato: 20.Feb.2014 kl. 18:49
hvis du skal vedhæfte arket skal du bruge den besvar knap der er oppe til venstre så kommer der en ny besvar rude frem
------------- Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
Posteringsdato: 21.Feb.2014 kl. 07:59
C12 9967,45 E12 9967,45 I12 TOM K12 TOM #VÆRDI =HVIS(ELLER(C12<>"";I12<>"");E12+K12;"") E12=C12-D12 K12=I12-J12 L12=E12+K12 C12,D12,I12 & J12 er celler hvor der kan være værdier, men ikke nødvendigvis er indtastet noget, ideen er at jeg ikke ønsker at få vist et 0 i sammentælling, hvis der ikke er indtastet noget i inputcellerne
|
Posteringsdato: 21.Feb.2014 kl. 08:44
uploads/183/johnb21022014.xlsx" rel="nofollow - uploads/183/johnb21022014.xlsx
Prøv at sammenlign, for det virker her.
|
Posteringsdato: 21.Feb.2014 kl. 10:40
du kan under filer - indstillinger - avanceret finde vis et nul i celler, der har nulværdi fjern hakket der så vil den ikke vise nuller.
|
Posteringsdato: 24.Feb.2014 kl. 18:43
Jeg takker alle for svar, jeg har fået løst mit problem
|
Posteringsdato: 24.Feb.2014 kl. 18:56
Bare lige sådan, at andre også kan få glæde af svaret/løsningen, som jeg har skrevet med John om via Forum-brevkassen, så var løsningen rent faktisk, som jeg oprindeligt skrev i mit indlæg den 20. februar (med at sætte SUM() foran cellerne og så formaterer cellen korrekt).
I det hele taget er tricket med at sætte SUM() om celler et ufatteligt godt trick til både at styre "blandede" celler og til at undgå/undertrykke fejl - jeg bruger det selv konstant, så mine slut-brugere ikke pludselig ser uforstående fejl, og begynder at tvivle på regnearets resultater - det virker mere 'professionelt' :-)
|
|