Print side | Luk vindue

HVIS funktion eller?

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1650
Udskrevet den: 05.Mar.2025 kl. 02:35


Emne: HVIS funktion eller?
Besked fra: teevee
Emne: HVIS funktion eller?
Posteringsdato: 04.Maj.2014 kl. 11:06
Hej Dansk Regneark Forum,

Jeg sidder i de her dage og roder med lidt regneark, og er rendt ind i et spørgsmål.

Linke til ark >  http://www.dropbox.com/s/ds5uxx8c6iqgcvl/Eksempel%20excel.xlsx" rel="nofollow - https://www.dropbox.com/s/ds5uxx8c6iqgcvl/Eksempel%20excel.xlsx

Jeg har derfor lavet en meget forenklet version af det regneark, som jeg bakser med.

Mit regne ark er delt op i 2 faner:

·         Filter <- Den som der er fokus på

·         Telefonbog <- Alle brugerne

Som kan ses i ”Filter” fane, er der kun skrevet data ind i ”fra”

Ville der være muligt for at oprette en ”Hvis funktion” på min filter fane ved Projekt, Center, Område og Navn?

 

Jeg tænkte af ”HVIS” funktionen i de 4 tommefelter i ”filter” fanen, skulle hedde noget alla-

Projekt: Hvis ”fra” adressen fra filter fane, kan findes under ”telefonbog” fanen ved ”Brugeradresse” skrives ”projekt” værdi fra samme række. Hvis ikke, skrives ”Falsk”

Center: Hvis ”fra” adressen fra filter fane, kan findes under ”telefonbog” fanen ved ”Brugeradresse” skrives ”Center” værdi fra samme række. Hvis ikke, skrives ”Falsk”

Område: Hvis ”fra” adressen fra filter fane, kan findes under ”telefonbog” fanen ved ”Brugeradresse” skrives ”Område” værdi fra samme række. Hvis ikke, skrives ”Falsk”

Navn: Hvis ”fra” adressen fra filter fane, kan findes under ”telefonbog” fanen ved ”Brugeradresse” skrives ”Navn” værdi fra samme række. Hvis ikke, skrives ”falsk”

Hvis man oplever ”Falsk” ville det selvfølgelig indikere, at medarbejder ikke er eksisterende i telefonbogen. Da den sammenligner efter mail-adressen.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal formulere formlen eller om det er den mest praktiske ”funktion”, som jeg har valgt til opgaven.




Svar:
Besked fra: HK
Posteringsdato: 05.Maj.2014 kl. 10:37
Er det sådan her

uploads/125/Vælg_Bruger.xlsx" rel="nofollow - uploads/125/Vælg_Bruger.xlsx


Besked fra: teevee
Posteringsdato: 05.Maj.2014 kl. 11:50
Citat: HK HK skrev:

Er det sådan her

uploads/125/Vælg_Bruger.xlsx" rel="nofollow - uploads/125/Vælg_Bruger.xlsx

Lige præcis, den funktion virker mere logisk :)

·         Mange tak!

Hvad med hensyn til de steder hvor der ikke er en værdi i feltet og den indsætter værdien 0, hvordan får jeg Excel til automatisk at erstatte 0 med intet? (Altså blankt felt)




Besked fra: HK
Posteringsdato: 05.Maj.2014 kl. 12:00
Der er mange muligheder. Du kan bruge betinget formatering eller du kan bruge et brugerdefineret format som: 

_ * #.##0_ ;_ * -#.##0_ ; ;_ @_ 


Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 05.Maj.2014 kl. 12:30
Der er osse en indstilling under, ja, eh... Indstillinger, der hedder 'Vis et nul i celler, der har nulværdi'.

Fjern fluebenet i denne indstilling, og dine nuller vises ikke.

Indstillingen gælder kun for det aktuelle regneark, så alle andre steder kan du stadig se nuller.



-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.



Print side | Luk vindue