Print side | Luk vindue

Brugerdefineret farvepalette

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1746
Udskrevet den: 04.Mar.2025 kl. 22:19

Emne: Brugerdefineret farvepalette
Besked fra: Daisy
Emne: Brugerdefineret farvepalette
Posteringsdato: 28.Jul.2014 kl. 10:16
Hej, 
Jeg er igang med at lave et regneark (template), som skal deles med flere brugere. Brugerne skal kunne angive farver i cellerne, som er specifikke. Jeg vil derfor høre, om jeg kan ændre på farvefyldningspaletten (spanden), så det kun er ønskede farver, der fremgår, når de klikker for at vælge. Der er tale om ca 20 forskellige farver (og disse vil jeg gerne have til at fremgå af paletten, som de eneste, så der ikke vælges forkert).

På forhånd tak for hjælpen, til den, der måtte kende svaret:)
hilsen Heidi

Svar:
Besked fra: Tonny
Posteringsdato: 28.Jul.2014 kl. 10:26
Hej hvad med celle typografi måske du kan det :)

Posteringsdato: 28.Jul.2014 kl. 10:58
Hej Tonny:)

Tak for svaret, jeg tror dog ikke, at dette kan anvendes. 
Det er meningen, at min template skal fungere som værktøj for visuel planlægning. Hver uge, indsættes farver, som indikerer bestemte leveringer, som skal foretages denne uge. Disse farver er låste (specielle farvekoder), så det er ikke nok bare at vælge en farve der ligner i den eksisterende farvepalet og så fylde cellen med dette. 
Jeg vil gerne undgå betinget formattering, da det komplicerer brugen yderligere. Derfor ville det være rart, hvis de kunne vælge fra de ønskede farver direkte i paletten, når man klikker på "fyld-spanden" . Ligesom man kan ændre tema, så det f.eks. kun er en gråskala, der kan anvendes, vil jeg her gerne være i stand til at definere de 20 farver selv, som der skal kunne vælges fra. 
Håber det giver mening:)

Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 28.Jul.2014 kl. 12:18
Jeg tror metoden er, at du laver en UserForm med de ønskede farver, og dernæst tilretter dit bånd (Ribbon) i din skabelon, således, at den normale 'farvespand' skjules, og i stedet vises en knap, der aktiverer din UserForm.

-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.

Posteringsdato: 28.Jul.2014 kl. 12:48
Tusinde tak for det svar, det vil jeg undersøge nærmere:) 

Print side | Luk vindue