Print side | Luk vindue

Problemer med format code ifm. tidspunkt i diagram

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=1847
Udskrevet den: 04.Mar.2025 kl. 19:11

Emne: Problemer med format code ifm. tidspunkt i diagram
Besked fra: Loise
Emne: Problemer med format code ifm. tidspunkt i diagram
Posteringsdato: 22.Okt.2014 kl. 12:15
Jeg har problemer med formateringen ifm tidspunkter i mit regneark. I selve kolonerne er tallene kodet på dansk - altså tt:mm:ss, men når jeg så skal tegne et diagram med tiden på x-aksen, vil den have dette i hh:mm:ss og kan derfor ikke registrere mine timer. Derudover har jeg nogle temperaturer på y-aksen - fx 21,9. Når disse tegnes ind i diagrammet bliver det som 2.2
Det er kun et problem på min computer, og det vil derfor ikke hjælpe at uploade filen.

Jeg har prøvet at gå ind i formater akser og ændre dér, men hvis jeg ændrer for meget, lukker programmet ned, og jeg kan slet ikke komme til at formatere y-aksen.

Jeg har forhørt mig ved mine medstuderende og it-hjælpen på skolen, men der er ingen, der har nogen løsning - håber virkelig, at der er nogen der kan hjælpe mig trods de noget sparsomme oplysninger.

P.s. Bruger 2007-version, og andre med denne version kan godt gøre det. 

Svar:
Besked fra: Allan
Posteringsdato: 22.Okt.2014 kl. 12:35
Hej Loise,

Det lader til at det er dine landeindstillinger den er gal med.
Nu ved jeg ikke hvilken version af Windows du bruger, men i Windows 7 skal du gøre således:

• Åbn Internationale og sproglige indstillinger ved at klikke på knappen StartBillede af knappen Start, klikke på Kontrolpanel, klikke på Klokkeslæt, sprog og region og derefter klikke på Internationale og sproglige indstillinger.
  • Klik på fanen Placering, vælg "Danmark / Dansk" på listen, og klik derefter på OK.
Jeg kan ikke huske hvordan det gøres på Windows 8, men undersøger gerne hvis du har Windows 8

//Allan

Besked fra: Loise
Posteringsdato: 22.Okt.2014 kl. 12:40
Tak for svar, men min computer er desværre allerede sat til dansk. Har prøvet at tilpasse formatet til hh:mm:ss inde i disse indstillinger, men det kunne ikke lade sig gøre - har kæmpet med det i mange timer nu. 
Har nu hentet OpenOffice, hvor det virker fint, men vil jo helst bruge excel

Print side | Luk vindue